Özet:
105 biçiminin yeterli olması kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul ( % 96 ) ve lise mezunu ( % 91 ) kursiyerlerin hemen hemen hepsi kurs öğretmenlerinin kendilerine karşı olan davranışlarının yeterli olduğunu düşünürken, yüksek öğretim mezunu kursiyerlerde bu oran % 65 olmuştur. Bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kursiyerlerin % 76'sı kurs ücreti için gösterilen ödeme kolaylığını yeterli bulmuşlardır. Kurs ücretlerini yeterli bulma, kursiyerlerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulan kursiyer oranı % 56'dır. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul mezunu olan kursiyerler arasında binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma oranı ( % 82 ) lise ve yüksek öğretim mezunlarına göre daha fazladır. Bu oran lise mezunlarında % 53 ve yüksek öğretim mezunlarında % 64'dür. Kursiyerlerin genelinde ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulma oranı % 54'tür. Kadın kursiyerlerin % 57'si, erkek kursiyerlerin ise % 47'si ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulmaktadır. Bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Kursa başlamadan önce kurs hakkında verilen bilgileri / ön tanıtımı yeterli bulan kursiyer oranı yalnızca % 47'dir. Kursiyerlerin bu konu hakkındaki görüşleri kursiyerlerin yaş, cinsiyet ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Kursiyerlerin kendileri için hazırlanan sosyal etkinlikler hakkındaki görüşleri söz konusu olduğunda; Kursiyerlerin yalnızca dörtte biri ( % 25 ) kurs yetkilerinin kendileri için hazırladığı ders dışı etkinlikleri yeterli bulmuştur. Sosyal etkinlikleri yeterli bulma oranı ise % 17'dir. Kurs yetkililerinin iş bulma konusunda tanıdığı imkanları yeterli bulma oranı da % 23'tür.104 Kurs öğretmenlerinin uygulama sırasında kursiyerlere ayırdığı zamanın yeterliliği kursiyerlerin kişisel özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Aldıkları bilgisayar eğitimini kapsam açısından değerlendiren kursiyerlerin programın kapsamını yeterli bulma oranı % 59 'dur. Programın kapsamının yeterli bulunması, kursiyerlerin cinsiyeti, yaşı ve eğitimine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Konular işlenirken verilen örnekleri yeterli bulan kursiyer oranı % 65 'tir. Kursiyerlerin cinsiyetleri, yaşları ve eğitim durumları ile konular işlenirken verilen örneklerin yeterliliği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin büyük bir çoğunluğu ( % 88 ) kurs öğretmenlerinin mesleki bilgisinin yeterli olduğunu düşünmektedir. Kurs öğretmenlerinin mesleki bilgisini yeterli görme ile kursiyerlerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi gibi kişisel özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı sayılabilecek bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin % 67'si kurs saatlerinin verimli kullanıldığını belirtmişlerdir. Kurs saatlerinin verimli kullanılması ile kursiyerlerin kişisel özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı sayılabilecek farklar yoktur. Kursiyerlerin kendileri için hazırlanan eğitim ortamları hakkındaki görüşleri söz konusu olduğunda; kursiyerlerin % 59'u pratik çalışma için gerekli malzemelerin yeterli olduğunu söylemişlerdir. Kursiyerlerin cinsiyeti ve yaşları ile pratik çalışma için gerekli malzemenin yeterliliği konusunda istatistiksel olarak anlamlt sayılabilecek bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin eğitim seviyeleri artıkça pratik çalışma için gerekli malzemeyi yeterli bulma oranı da azalmaktadır. Bu oran ortaokul mezunlan için % 77, lise mezunları için % 58 ve ve yüksek öğretim mezunları için % 41 'dir. Bu farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kursiyerlerin büyük bir çoğunluğu % 89'u kurs öğretmenlerinin kendilerine olan davranış biçiminin yeterli olduğunu düşünmektedir. Kurs öğretmenlerinin davranış105 biçiminin yeterli olması kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul ( % 96 ) ve lise mezunu ( % 91 ) kursiyerlerin hemen hemen hepsi kurs öğretmenlerinin kendilerine karşı olan davranışlarının yeterli olduğunu düşünürken, yüksek öğretim mezunu kursiyerlerde bu oran % 65 olmuştur. Bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kursiyerlerin % 76'sı kurs ücreti için gösterilen ödeme kolaylığını yeterli bulmuşlardır. Kurs ücretlerini yeterli bulma, kursiyerlerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulan kursiyer oranı % 56'dır. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul mezunu olan kursiyerler arasında binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma oranı ( % 82 ) lise ve yüksek öğretim mezunlarına göre daha fazladır. Bu oran lise mezunlarında % 53 ve yüksek öğretim mezunlarında % 64'dür. Kursiyerlerin genelinde ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulma oranı % 54'tür. Kadın kursiyerlerin % 57'si, erkek kursiyerlerin ise % 47'si ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulmaktadır. Bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Kursa başlamadan önce kurs hakkında verilen bilgileri / ön tanıtımı yeterli bulan kursiyer oranı yalnızca % 47'dir. Kursiyerlerin bu konu hakkındaki görüşleri kursiyerlerin yaş, cinsiyet ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Kursiyerlerin kendileri için hazırlanan sosyal etkinlikler hakkındaki görüşleri söz konusu olduğunda; Kursiyerlerin yalnızca dörtte biri ( % 25 ) kurs yetkilerinin kendileri için hazırladığı ders dışı etkinlikleri yeterli bulmuştur. Sosyal etkinlikleri yeterli bulma oranı ise % 17'dir. Kurs yetkililerinin iş bulma konusunda tanıdığı imkanları yeterli bulma oranı da % 23'tür.104 Kurs öğretmenlerinin uygulama sırasında kursiyerlere ayırdığı zamanın yeterliliği kursiyerlerin kişisel özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Aldıkları bilgisayar eğitimini kapsam açısından değerlendiren kursiyerlerin programın kapsamını yeterli bulma oranı % 59 'dur. Programın kapsamının yeterli bulunması, kursiyerlerin cinsiyeti, yaşı ve eğitimine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Konular işlenirken verilen örnekleri yeterli bulan kursiyer oranı % 65 'tir. Kursiyerlerin cinsiyetleri, yaşları ve eğitim durumları ile konular işlenirken verilen örneklerin yeterliliği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin büyük bir çoğunluğu ( % 88 ) kurs öğretmenlerinin mesleki bilgisinin yeterli olduğunu düşünmektedir. Kurs öğretmenlerinin mesleki bilgisini yeterli görme ile kursiyerlerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi gibi kişisel özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı sayılabilecek bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin % 67'si kurs saatlerinin verimli kullanıldığını belirtmişlerdir. Kurs saatlerinin verimli kullanılması ile kursiyerlerin kişisel özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı sayılabilecek farklar yoktur. Kursiyerlerin kendileri için hazırlanan eğitim ortamları hakkındaki görüşleri söz konusu olduğunda; kursiyerlerin % 59'u pratik çalışma için gerekli malzemelerin yeterli olduğunu söylemişlerdir. Kursiyerlerin cinsiyeti ve yaşları ile pratik çalışma için gerekli malzemenin yeterliliği konusunda istatistiksel olarak anlamlt sayılabilecek bir farklılık bulunmamıştır. Kursiyerlerin eğitim seviyeleri artıkça pratik çalışma için gerekli malzemeyi yeterli bulma oranı da azalmaktadır. Bu oran ortaokul mezunlan için % 77, lise mezunları için % 58 ve ve yüksek öğretim mezunları için % 41 'dir. Bu farklar istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kursiyerlerin büyük bir çoğunluğu % 89'u kurs öğretmenlerinin kendilerine olan davranış biçiminin yeterli olduğunu düşünmektedir. Kurs öğretmenlerinin davranış105 biçiminin yeterli olması kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul ( % 96 ) ve lise mezunu ( % 91 ) kursiyerlerin hemen hemen hepsi kurs öğretmenlerinin kendilerine karşı olan davranışlarının yeterli olduğunu düşünürken, yüksek öğretim mezunu kursiyerlerde bu oran % 65 olmuştur. Bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kursiyerlerin % 76'sı kurs ücreti için gösterilen ödeme kolaylığını yeterli bulmuşlardır. Kurs ücretlerini yeterli bulma, kursiyerlerin cinsiyet, yaş ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulan kursiyer oranı % 56'dır. Binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma kursiyerlerin cinsiyetine ve yaşına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Ortaokul mezunu olan kursiyerler arasında binaların ısı ve temizliğini yeterli bulma oranı ( % 82 ) lise ve yüksek öğretim mezunlarına göre daha fazladır. Bu oran lise mezunlarında % 53 ve yüksek öğretim mezunlarında % 64'dür. Kursiyerlerin genelinde ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulma oranı % 54'tür. Kadın kursiyerlerin % 57'si, erkek kursiyerlerin ise % 47'si ders aralannda oturulan kantinlerin, içecek ve yiyecek maddelerinin temizliği ve fiyatlarını yeterli uygunlukta bulmaktadır. Bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Kursa başlamadan önce kurs hakkında verilen bilgileri / ön tanıtımı yeterli bulan kursiyer oranı yalnızca % 47'dir. Kursiyerlerin bu konu hakkındaki görüşleri kursiyerlerin yaş, cinsiyet ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Kursiyerlerin kendileri için hazırlanan sosyal etkinlikler hakkındaki görüşleri söz konusu olduğunda; Kursiyerlerin yalnızca dörtte biri ( % 25 ) kurs yetkilerinin kendileri için hazırladığı ders dışı etkinlikleri yeterli bulmuştur. Sosyal etkinlikleri yeterli bulma oranı ise % 17'dir. Kurs yetkililerinin iş bulma konusunda tanıdığı imkanları yeterli bulma oranı da % 23'tür.106 Ders dışı etkinliklerin yeterliliği kursiyerlerin kişisel özelliklerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Hazırlanan sosyal etkinlikleri yeterli bulma kursiyerlerin cinsiyetine ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma göstermemiştir. Kursiyerlerin yaşlan ile hazırlanan sosyal etkinlikleri yeterli bulma arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. En fazla 15-17 yaşları arasındaki kursiyerler ( % 29 ) hazırlanan sosyal etkinlikleri yeterli bulmaktadır. Kursiyerlerin % 57'si kursu genel olarak düşündüklerinde yeterli bulmuşlardır. Kursiyerlerin cinsiyet ve yaşları ile kursun genel yeterliliği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Ancak kursiyerlerin eğitim düzeyleri ile kursun genel yeterliliği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Ortaokul mezunu kursiyerlerin çoğunluğu ( % 86 ) kursu genel olarak yeterli bulmuşken, kursu genel olarak yeterli bulma oranı, lise ve yüksek öğretim mezunları arasında daha düşük düzeyde olmuştur. Lise mezunları için bu oran % 53 ve yüksek öğretim mezunları için % 57 olarak belirlenmiştir. YARGILAR Araştırma sonucunda aşağıdaki yargılara ulaşılmıştır. Kadınlar, erkeklere göre özel bilgisayar kurslarına daha fazla katılma eğilimi içindedirler. Bilgisayar kurslarının daha çok hizmet sektöründe yaygın olan kullanıcı düzeyinde eğitim vermesi, bu kurslara katılımı kadınlar açısından daha cazip hale getiren bir neden olabilir. Kursiyerlerin yaş dağılımına baktığımızda, kursiyerlerin en yoğun 18-20 yaş grubunda olduğu görülmektedir. Bu durum, bu yaş grubu içindeki bireylerin diğer yaş gruplarına kıyasla meslek hayatlanna yön verme çabalarının daha yoğun olmasından kaynaklanmaktadır.