Özet:
Ülkemizde ve diğer ülkelerde işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi konusunda çok fazla, bu yöntemin birleştirme II tekniğinin öğrenciler üzerindeki etkisini saptamaya yönelik ise az araştırma yapılmıştır. Bu araştırmalarda çoğunlukla ilköğretim, lise ve üniversite öğrencileri üzerinde çalışılmıştır. Örgün eğitimden uzaklaşıp çalışma hayatına atılan çocuklar üzerinde yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırma, söz konusu eksikliği gidermek üzere gerçekleştirilmiştir Araştırmanın amacı, kanamalarda ilk yardım ünitesi için uygulanan birleştirme II tekniği ile düzenlenen eğitim durumunun Kartal Mesleki Eğitim Merkezi birinci sınıf öğrencileri üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemi altında yer alan tekniklerden ise "örnek olay" araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu, Kartal Mesleki Eğitim Merkezi Tesviye Bölümü birinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Sınıfta toplam 34 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen günlük plan sınıf ortamında gerçekleştirilmiş, öğrencilere ön-test ve son-test uygulanmış, uygulama süreci iki gözlemci tarafından izlenerek kayıt altına alınmış, uygulama sonrasında araştırma grubundan sekiz öğrenci ile odak grup görüşmesi yapılmıştır. Görüşme ve gözlemle elde edilen veriler, yapılandırılmış raporlama yöntemiyle analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda, ön-test ve son-test ile elde edilen veriler, bağımlı gruplar t testi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Birleştirme II tekniği ön hazırlığının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezini test etmek için elde edilen veriler, okuma materyalinin hazırlanması ve grupların oluşturulmasında sorunlar yaşandığını göstermektedir. Bu sorunlar, okuma materyalinde resim, karikatür gibi görsel öğelerin azlığından ve aynı gruplarda toplanan ve motivasyon bozucu davranışlarda bulunan öğrencilerin varlığından kaynaklanmaktadır. Okuma materyali ile ilgili, öğrencilerin üçü sorun olduğunu bildirirken, ikisi sorun olmadığım bildirmiştir. Okuma materyaline ilişkin bulgular, "birleştirme II tekniği ön hazırlığının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır" hipotezini, bu konuda görüş bildiren iki öğrencinin olumlu ifadesi ile desteklerken, üç öğrencinin olumsuz ifadesi ile desteklememektedir. Ayrıca, grupların oluşturulması ile ilgili bulgular da hipotezi desteklememektedir. Birleştirme II tekniği grup çalışmasının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezine aranan yanıtlar sonunda elde edilen verilerden, birleştirme II tekniğini öğrenci başarısı üzerinde olumlu etkisi olduğu anlaşılmaktadır. Öğrencilerin, yeni öğrendikleriyle, geçmişte yaptıkları ilkyardım yanlışlarının farkına varmalan, öğrendiklerini açıklamaları ve son-testte, ön-teste göre anlamlı derecede basan elde etmeleri, bu olumlu etkiyi ortaya koymaktadır. Görüşme ve gözlem bulgularından, birleştirme II tekniğinin öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştırdığı, öğrenciler arasında arkadaşlık ilişkilerini geliştirdiği sonucuna varılabilir. Birleştirme II tekniğinin süreçlerinden olan okuma ve grup içi öğretimin öğrenciler tarafından sevildiği, işbirliğinin koşullarından olan olumlu bağlılığın grup çalışmaları sırasında öğrencilerin çoğunda geliştiği sonucuna varılabilir. Öğrenciler, genel olarak öğretmenin yaklaşımını olumlu bulurken, bazı öğrenciler sınıf yönetiminde benimsenen demokratik tutumun sınıf düzeninin bozulmasına yol açtığım ifade etmiştir. Grup çalışmaları sırasında bazı öğrencilerin etrafı rahatsız etmesi, bazı öğrencilerin de çalışmak istememesi diğer öğrenciler tarafından olumsuz karşılanmıştır. Bulgular, birleştirme II tekniği grup çalışmasının öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır hipotezini desteklemektedir. Değerlendirmenin öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır, hipotezine aranan yanıtlardan elde edilen verilere göre, öğrencilerin çoğunluğu, grup değerlendirmesi tekniğiyle haklarının yendiğini düşünmektedir. Verilere dayalı olarak, başarılı olan gruplara ödül verilmesinin, öğrenciler üzerinde çalışma motivasyonunu artırıcı etki yaptığı sonucuna varılabilir. Araştırmanın üçüncü hipotezine ilişkin bulgular, "değerlendirmenin öğrenciler üzerinde olumlu etkisi vardır" hipotezini ödül uygulaması açısından desteklemekte, buna karşın değerlendirme tekniği açısından desteklememektedir. Birleştirme II tekniği uygulamasının öğrencilerin akademik başarıları üzerinde etkisi var mıdır araştırma sorusuna ilişkin bulgulara göre, öğrencilerin son-testte aldıkları puanlar, ön-testte aldıkları puanlara göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05). Bu başarıya bakarak, birleştirme II tekniğinin, öğrencilerin akademik başarılarım üzerinde olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılabilir. ıı Birleştirme II tekniğinin, çeşitli nedenlerle örgün eğitimden ayrılarak çalışma hayatına başlayan çocuklar üzerinde genel olarak olumlu etkisinin olduğu söylenebilir. Çünkü tekniğin uygulanması sırasında yaşanan sorunlar, uygulayıcıların çabası ile çözümlenecek türdedir. Sonuç olarak, birleştirme II tekniğinin çalışan çocuklar için uygun olduğu ve sorun yaşanan durumların yeniden düzenlenmesiyle çalışan çocukların eğitiminde kullanılabileceği sonucuna ulaşılabilir.