Özet:
Bu araştırmada, Cumhuriyet döneminden 200 l'e kadar olan dönemde eğitim yöneticisi yetiştirmeye dönük politikaların neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada dört alt probleme yanıt aranmıştır. Birinci alt problemde Milli Eğitim Şuralarında eğitim yöneticisi yetiştirme ile İlgili kararlar incelenmiştir. Özellikle Yedi, Onbir, Ondört ve Onaltıncı Milli Eğitim Şuralarında eğitim yönetimi ve eğitim yöneticisi yetiştirmeye yönelik kararların fâzla olduğu görülmektedir, ikinci alt problemde Kalkınma Planlanndaki eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları incelenmiştir. Kalkınma planlarında eğitim yöneticilerinin yetiştirilmelerine dönük herhangi bir politika kararına rastlanmamıştır. Üçüncü alt problemde Anayasa ve yasalarda eğitim yöneticisi yetiştirme ile ilgili hükümler incelenmiştir. Eğitim yöneticisi atama ve yetiştirme konularının ele alınması yönerge ve yönetmelik düzeyinde kalmış, Anayasa ve yasalarda eğitim yöneticisi yetiştirme ile ilgili herhangi bir hükme rastlanılmamıştır. Dördüncü alt problemde ise hükümetlerin eğitim yöneticisi yetiştirme politikalarına yanıt aranmış ve hükümet programlarında eğitim yöneticisi yetiştirmeye yönelik politikalara rastlanılmamıştır. Araştırmanın sonucunda, eğitim yöneticisi yetiştirme politikalarının genellikle Milli Eğitim Şuralarında şekillendiği, alınan kararların atama ve yetiştirme yönerge veya yönetmeliğine yansıdığı görülmektedir. Bu araştırmada uygulayıcılar için bazı öneriler ise şunlardır; mevcut okul yöneticileri ve eğitim yöneticileri, yönetimdeki çağdaş gelişmeleri içine alan etkili bir hizmet içi eğitimden geçirilmeli; okul müdürlükleri ve daha üst düzey yönetimlere atamalarda, eğitim yönetimi alanında yüksek lisans veya doktora yapmış olma şartı getirilmeli ve geleceğe yönelik eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları belirli bir plan çerçevesinde oluşturmalı, bunun içinde MEB, YÖK ve DPT ortaklaşa olarak kısa, orta ve uzun vadeli eğitim yöneticisi yetiştirme planlan hazırlamalıdır.