Abstract:
Bu araştırmada, şarkı metinlerine dayalı dil öğretim etkinliklerinin söylemsel dil özellikleri çerçevesinde ne şekilde düzenlenebileceğinin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Temel İngilizce Bölümünde, başlangıç düzeyindeki dört hazırlık sınıfında yürütülmüştür. Araştırmanın yürütülmesi sırasmda 'English File T (Oxenden, Seligson, ve Koenig, 1997) adlı ders kitabındaki altı şarkı metnine dayalı olarak düzenlenmiş etkinlikler sımf içinde uygulanmış ve her uygulamanın sonunda öğrencilerin görüş ve önerileri alınmıştır. Daha sonra, ders kitabındaki şarkı metinlerinden birine dayalı olarak söylemsel dil özellikleri çerçevesinde düzenlenebilecek bir ders örneği sunulmuştur. Araştırmanın birinci bölümünde, araştırmada yürütülen çalışmayla ilgili problem durumu, araştırmanın amacı, veri toplama yöntemi, veri toplamada karşılaşılan güçlükler ve araştırmanın yapıldığı kurumun bağlamsal özellikleri belirtilmektedir. İkinci bölümde, araştırma konusuyla ilgili temel çalışmalar ve araştırmalar, 'Dilbilgisi Öğretiminde Söylemsel Yaklaşım', 'Sunuş Yönteminden Etkinlik Odaklı Dil Öğretim Yöntemine' ve 'Dil Öğretiminde Şarkı MetMerinin Kullanılmasının Rolü' başlıkları altında sunulmaktadır. Üçüncü bölümde, araştırma çerçevesinde yapılan inceleme ve çözümlemeler yer almaktadır. Bu bölümde öğrencilerin, uygulanan etkinlikleri çeşitli dil gelişim alanları açısından ne derecede yararlı buldukları yoramlanmaktadır. Dördüncü bölümde, incelenen şarkı metinlerinden birine dayalı olarak, söylemsel dil özelliklerinin verilmesi çerçevesinde düzenlenebilecek bir ders örneği sunulmaktadır. Beşinci bölümde öncelikle, öğrencilerin şarkı metinlerine dayalı etkinliklere ilişkin olumlu ve olumsuz görüşleri ile önerileri değerlendirilmektedir. Daha sonra, şarkı metinlerine dayalı olarak düzenlenen etkinliklerin dilsel bilgi ve becerilerin geliştirilmesine katkısı ele alınmaktadır. Son olarak, araştırmanın sınırlılıkları belirtilmekte ve sonraki çalışmalar için öneriler sunulmaktadır. Araştırmanın sonunda, şarkı metinlerine dayalı olarak yürütülen etkinliklerin özellikle sözcük bilgisini geliştirmek ve sınıf ortamında değişiklik yaratmak bakımından yararlı bulunduğu ve bu etkinliklere derslerde daha fazla yer verilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Bu etkinliklerde, elde edilen bulgular ışığında ve söylemsel dil özelliklerinin verilmesi yönünde yapılacak düzenlemelerle dersler daha verimli bir biçimde işlenebilir.