Özet:
Bu araştırmada öğrencilerin sayısal sorulardaki basanları ile kavramsal sorulardaki başarılan arasındaki ilişkiyi incelemek üzere, ÖSS'ye hazırlanan öğrencilerin dershane deneme smavlan mekanik konusundaki başarılarıyla, mekanik konusundaki kavramsal öğrenmeyi ölçen Kuvvet Tam Testi 'ndeki basanları arasındaki ilişki incelenmiştir. Örneklem olarak, 2002-2003 Öğretim yılı Fen Bilimleri Dershanesi ÖSS hazırlık kursuna devam eden 1903 hafta sonu sayısal öğrencisi içinden 282 öğrenci seçilmiştir. Örnekleme mekanik konusundaki kavramlara hakim olma düzeylerini ölçmek üzere 1992 'de Hestenes, Wells ve Swackhamer tarafından geliştirilen, 1995 'de ise Halloun, Hake ve Mosca tarafından yeniden düzenlenen Kuvvet Tam Testi (Force Concept Inventory) uygulanmıştır. Örneklemin dershane deneme smavlan mekanik konusundaki sorulardaki başanlan dershanenin veri tabanından alınarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin matematik basanlarını belirlemek üzere öğrencilerin dershane deneme smavlan matematik testlerinden aldıklan puanlann ortalamalan hesaplanmıştır. Araştırma bulgulan, Pearson korelasyon katsayısı ve bağımsız gruplar için t- testi ile analiz edilmiştir. Bu sonuçlan şöyle sıralayabiliriz; Kuvvet Tam Testi başanlan ile dershane deneme smavlan mekanik konusundaki sorulardaki basan arasında oc=.01 manidarlık düzeyinde anlamlı bir ilişki vardır. Bu iki değişken arasındaki korelasyon katsayısı r= 0.40 olarak hesaplanmıştır. Ancak öğrencilerin dershane deneme smavlan mekanik sorulanndaki ortalamalan (%80) Kuvvet Tam Testi ortalamalanmn (%40.4) iki katıdır. Yani öğrenciler kavramsal anlayış gerektiren sorularda başansız olmuşlardır. Kuvvet Tam Testi başanlan ile matematik başanlan arasındaki korelasyon katsayısı r= 0.19 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuç iki değişken arsında ct= 0.01 manidarlık düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğuna işaret eder. Kuvvet Tam Testi başansımn cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğini incelemek üzere erkeklerin ve kızlann Kuvvet Tam Testinden aldıklan puanlar bağımsız örnekler için t-testi ile karşılaştınlmıştır. t =7.55 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuç ct=0.01 manidarlık düzeyinde anlamlı bir farka işaret eder. Erkekler kavramsal sorularda kızlara göre daha başarılı olmuşlardır.