Özet:
Günümüzde, otomotiv sanayinde araç dış yüzeylerini korozyondan korumak için başvurulan gerek daldırmak gerekse sprey uygulamalı çinko fosfatlama proseslerinde, çevreye ve insan sağlığına zararlı olduğu bilinen nikel ve krom kullanılmaktadır. Bu çalışmada, nikelsiz (0 ppm) ve düşük nikelli (100, 200, 300 ppm) daldırmalı çinko fosfatlama prosesleriyle (krom içermeyen) kaplanan araç dış yüzeylerinin korozyon performansları nikel (500-700 ppm), krom içeren daldırmalı ve sprey uygulamalı çinko fosfatlama prosesiyle kaplanan yüzeylerle karşılaştırılmıştır. Kaplama ağalıklarının, bileşenlerinin, kristal yapılarının incelenmesi ve tuzlu sise dayanım testi (ASTM B117, 1994) sonucunda nikelsiz ve düşük nikelli çinko fosfatlama prosesleriyle kaplanan araç dış yüzeylerinin korozyon performanslarının, daldırmalı ve sprey uygulamalı işlemlerle kaplanan yüzeylerden farklı olmadığı, limit değerleri arasında bulunmuştur. Bu bağlamda, gelişen çevre bilinci içinde insana ve doğaya zararlı olmayan nikelsiz veya düşük nikelli çinko fosfatlama proseslerine geçmek kaçınılmazdır.