Özet:
Bu araştırmada, geleneksel öğrenme ortamı ve işleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarıları ve öğrenme kalıcılıkları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu bağlamda araştırmacı tararından, Yabancı Dil Ağırlıklı Liselerin Hazırlık Sınıfı İngilizce Programında yer alan "Relative Clauses" ünitesi, akademik başarırım ölçülmesi amacıyla seçilmiştir. Deneysel araştırma modeli kullanılarak yapılan bu çalışmanın deseni, öntest- sontest kontrol gruplu deneme modelidir. Çalışmalar 2003-2004 Bahar Dönemi'nde yürütülmüştür. Yunus Emre Lisesi Hazırlık sınıflarından iki grup üzerinde yürütülen araştırmada 29 kişiden oluşan kontrol grubunda geleneksel öğrenme ortamı (öğretmen merkezli), 29 kişiden oluşan deney grubunda işleme dayalı öğrenme yaklaşımı uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, uygulama öncesi ve sonrasında kullanılmak üzere araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ile toplanmıştır. MEB tarafından hazırlanan Yabancı Dil Ağırlıklı Liselerin Hazırlık Sınıflarına yönelik öğretim programında bulunan hedeflerden yola çıkılarak hazırlanan başarı testi, kapsam geçerliliği ve güvenirliği sağlandıktan sonra uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Kazanım hedeflerine uygun olarak günlük ders planı ile ders materyallerini hazırlayan araştırmacı öğretmen, daha sonra uygulama evresine geçmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, öntest, sontest ve kalıcılık testi ortalama ve standart sapma ve kovaryans analizi hesaplanarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular şu şekilde lenebilir: 1- Öntest ve sontestten elde edilen veriler işleme dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Diğer bir deyişle "deney ve kontrol gruplarının öntestten aldıkları puanlar kontrol altına alındığında, işleme dayalı öğrenme ortamı uygulanan deney grubu öğrencilerinin sontest puanları ile geleneksel öğrenme ortamı uygulanan kontrol grubu öğrencilerinin sontest puanlan arasında anlamlı bir fark vardır" hipotezi desteklenmiştir. 2- Sontest ve kalıcılık testinden elde edilen veriler işleme dayalı öğrenme ortamının öğrenme kalıcılığı üzerindeki başarısını kanıtlar niteliktedir. Başka bir mifadeyle, çalışma sonucunda, "deney ve kontrol gruplarının sontestten aldıkları puanlar kontrol altına alındığında, işleme dayalı öğrenme ortamı uygulanan deney grubu öğrencilerinin kalıcılık testi puanları ile geleneksel öğrenme ortamı uygulanan kontrol grubu öğrencilerinin kalıcılık testi puanlan arasında anlamlı bir fork vardır" hipotezi desteklenmiştir.