Özet:
Araştırmanın amacı özel ilköğretim okullarında çalışan yabancı ve Türk İngilizce öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma İstanbul'un Avrupa yakasındaki hem yabancı hem de Türk İngilizce öğretmeni barındıran özel ilköğretim okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın üç alt amacı vardır. Bunlardan ilki özel ilköğretim okullarında çalışan yabancı ve Türk İngilizce öğretmenlerinin iş doyum düzeylerini incelemektir. İkincisi iş doyumunu hangi faktörlerin (içsel-dışsal) etkilediğini tespit etmektir. Son olarak da cinsiyet, medeni durum, öğrenim düzeyi, yaş, mesleki kıdem, okul kıdemi ve alman hizmetiçi eğitim sayısı özellikleri ile iş doyumu arasında nasıl bir ilişkinin olduğunu incelemektir. Çalışmaya özel ilköğretim okullarında çalışan 143 Türk, 69 yabancı İngilizce öğretmeni katılmıştır. İş doyumunu ve onu etkileyen içsel ve dışsal faktörler Minnesota İş Doyum Anketi ile ölçülmüştür. Araştırmanın genel sonuçları şunlardır: 1) Özel ilköğretim okullarında çalışan Türk İngilizce öğretmenlerinin içsel ve dışsal iş doyum düzeyleri, yabancı İngilizce öğretmenlerinin içsel ve dışsal iş doyum düzeylerinden daha yüksektir. 2) Özel ilköğretim okullarında çalışan yabancı İngilizce öğretmenlerinin dışsal iş doyum düzeylerinin içsel iş doyum düzeylerinden daha yüksek olduğu görülmüş iken, Türk İngilizce öğretmenlerinin içsel iş doyum düzeylerinin dışsal iş doyum düzeylerinden daha yüksek olduğu saptanmıştır. 3) Yabancı ve Türk İngilizce öğretmenlerinin yaş, mesleki kıdem, okul kıdemi, gelir ve hizmetiçi eğitim sayısı değişkenleri ile genel iş doyum düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.