dc.description.abstract |
Eğitim, genel anlamda bireyin toplumsal değerlere ve yaşam biçimlerine sağlıkla uyumuna yardım eden bir süreçtir. Dolayısıyla eğitim kurumlarına yüklenen önemli misyonlardan birisi de çocukların sağlıklı bir sosyal gelişim ve kişilik kazanmasını sağlamak olmuştur. Eğitim kurumlarında öğrencilere bu gelişim ve kişilik özelliklerini kazandırmak rehberlik ve psikolojik danışmanlık servisinin ve dolayısıyla rehber öğretmenlerin görevidir. Rehber öğretmen çocuklara kendilerini ve çevrelerini tanıtmak, ilgi ve yeteneklerini ortaya çıkarmak ve bunları en üst düzeyde geliştirebilmek için çaba sarfeder. Rehber öğretmen tabii ki bu çalışmaları yaparken okuldaki diğer görevlilerin desteğine ihtiyaç duyar. Rehber öğretmene en büyük desteği vermesi gereken kişiler okul yöneticileridir. Okul yönetimi rehberlik hizmetleri için gerekli desteği verirse, bu hizmetlerin başarısının çok daha artacağı ve yükseleceği tahmin edilmektedir. Rehberlik hizmetlerinin sımf içerisinde uygulanmasında rehber öğretmenin en büyük yardımcısı ise sınıf öğretmenleridir. Bu hizmetlerin başarısı sınıf öğretmeninin istekliliği ve gönüllüğünü bağlıdır. Sonuç olarak olarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri, günümüz eğitim sistemlerinin vazgeçilemez bir parçası olmuştur. Ancak bu hizmetlerin başarısının yüksek olması, okul örgütü içerisinde ortak bir rehberlik anlayışının oluşması ve rehberlik hizmetlerinden birinci derecede sorumlu rehber öğretmenlere verilecek destek ile mümkün gözükmektedir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ili, Kadıköy ilçesinde bulunan 72 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 1500 smıf öğretmeni ile 350 ilköğretim okulu yöneticisi oluşturmuştur. Bu öğretmenlerin % 12. 6 'sı, yöneticilerin ise %27.4'ü örnekleme alınmıştır. Araştırma kapsamına alman okulların seçiminde oransız küme örnekleme, deneklerin seçiminde ise oransız eleman örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Yrd. Doç. Dr. Ahmet Şirin ve Kadir Paskal tarafından geliştirilen anket, araştırma verilerinin toplanması için uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi için de, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t - testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada genel olarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1. İlköğretim okulu yöneticileri, rehber öğretmenlerin görevlerini "çoğunlukla katılıyorum" düzeyinde yerine getirdiğini algılamaktadırlar. 2. İlköğretim okulu sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenlerin görevlerini "çoğunlukla katılıyorum" düzeyinde yerine getirdiğini algılamaktadırlar. 3. Rehber öğretmenlerin görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin ilköğretim okulu yöneticilerinin algılan, onların cinsiyetlerine, yaşlarına, mesleki kıdemlerine, yöneticilik kıdemlerine ve en son görev yaptıkları okuldaki kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. 4. Rehber öğretmenlerin görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin ilköğretim sınıf öğretmenlerinin algılan, onların cinsiyetlerine, yaşlarına, mesleki kıdemlerine ve en son görev yaptıkları okuldaki kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırma altı bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde giriş başlığı altında; problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sayıltılan, sınırlılıklar ve tanımlar verilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın yöntemi açıklanmıştır. Üçüncü bölüm rehberlik ve psikolojik danışma ile ilgili kuramsal bilgiler, dördüncü bölüm ise bu alanda yapılan araştırmalar için ayrılmıştır. Beşinci bölümde bulgular ve yorum, altıncı bölümde ise sonuç ve öneriler yer almaktadır. |
|