dc.description.abstract |
Bu arastama, yöneticilik eğitimi faktörüne göre resmi ilköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği yeterliklerinin karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öğretim liderliği boyutlarından birincisi olan okulun misyonunu tanımlama boyutuna ilişkin okulun amaçlarım geliştirme, amaçları açıklama; ikinci boyut olan eğitim programı ve öğretimi yönetmeye ilişkin öğretimi denetleme ve değerlendirme, eğitim programlarım eşgüdümleme, öğrenci ilerlemesini izleme; üçüncü boyut olan olumlu öğrenme ortamı geliştirmeye ilişkin öğretim zamanım koruma, varlığım hissettirme, öğretmenlere özendirici ödüller verme, öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama, akademik standartları geliştirme ve uygulama, öğrencileri öğrenmeye özendirme olmak üzere toplam üç boyut ve on bir görev alam ele alınmıştır. Araştırma genel tarama modeli esas alınarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul İli'ndeki resmi ilköğretim okulları oluşturmaktadır. Arastama evreninde 127 yöneticilik eğitimi almış okul müdürü belirlenmiştir. Yöneticilik eğitimi almamış okul müdürü sayısı da yöneticilik eğitimi almış okul müdürü sayısına eşit olarak örnekleme alınmıştır. Böylece araştırmanın örneklemini 254 okul müdürü ve 235'i yöneticilik eğitimi almış okul müdürlerinin görev yaptıkları okullardaki öğretmenler olmak üzere toplam 470 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplamak için Hallinger (1985) tarafından geliştirilen ve Gümüşeli (1996) tarafından Türkçe'ye uyarlanarak kullanılan anket veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için frekans, aritmetik ortalama, standart sapma ve t testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda yöneticilik eğitimi almış okul müdürleri, öğretim liderliğinin on bir görev alam içerisinden altı görevi her zaman, beş görevi de çoğunlukla yerine getirdiklerini algılamışlardır. Yöneticilik eğitimi almamış okul müdürlerinin algılarına göre ise; sekiz görevi her zaman, üç görevi çoğunlukla yerine getirdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılarına göre; yöneticilik eğitimi almış okul müdürlerinin bir görevi her zaman, on görevi çoğunlukla; yöneticilik eğitimi almamış okul müdürlerinin ise on bir görevi çoğunlukla yerine getirdikleri belirlenmiştir. nıYöneticilik eğitimi almış okul müdürleri ile öğretmenlerin ve yöneticilik eğitimi almamış okul müdürleri ile öğretmenlerin algılan arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Yöneticilik eğitimi almış okul müdürleri ile yöneticilik eğitimi almamış okul müdürlerinin algıları arasında öğretim liderliğinin iki görev alam dışında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmamıştır. Yöneticilik eğitimi almış okul müdürlerinin görev yaptıkları okullardaki öğretmenler ile yöneticilik eğitimi almamış okul müdürlerinin görev yaptıkları okullardaki öğretmenlerin algıları arasında dört görev alanında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur. iv |
|