Özet:
Eğitim kurumlan gibi insan ağırlıklı örgütlerde insanların davranışları örgüt ortamını oluşturan önemli bir aktördür. Davranışların nitelikleri insanlar arası ilişkiler ve etkileşimde önemli olduğu kadar, görevin yerine getirilmesinde, iş huzuru ve uyumun sağlanmasında etkili olmaktadır. Örgüt İklimi, örgüte kimliğini kazandıran, insanların davranışlarını etkileyen ve onlar tarafından algılanan, örgütte egemen olan özellikler dizisidir. Okullarımızda varolan örgüt ikliminin belirlenmesinin, okulların kişilik özelliklerinin ortaya çıkarılmasını ve insan davranışlarının anlaşılmasını olumlu yönde etkileyeceği söylenebilir. Bu araştırmanın amacı, genel liselerdeki örgüt ikliminin değerlendirilmesidir. Araştırma verileri İstanbul Kadıköy İlçesindeki 19 genel liseden seçilen 245 öğretmene anket uygulanması sonucu elde edilmiştir. Kullanılan Örgütsel İklimi Tanımlama Anketi (OCDQ-RS), Hoy ve Tarter tarafından ortaokullar üzerinde on yıldan daha fazla bir çalışma yapılarak geliştirilmiştir. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma ve varyans analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, genel liselerde görev yapan öğretmenlerin algılamaları ile örgütsel iklimin her boyutu (destekleyici ve otoriter müdür davranışı ile kendini işine vermiş öğretmen davranışı, endişeli öğretmen davranışı ve duygusal ilişkilerde başarılı öğretmen davranışı) arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca yaş, medeni durum, bitirilen son eğitim kurumu değişkenlerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı saptanmıştır. Yalnız cinsiyet ve kıdem değişkeni ile örgüt iklimi alt boyutlarına ilişkin öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur ( P < 0,05). ııı