Özet:
İnsan kişiliğinin hatalı gelişimlerini önleyecek, hatta düzeltebilecek kurum okuldur. Eğitim geniş anlamda bireyin, toplum değerlerine ve yaşama biçimlerine sağlıkla uyumuna yardım eden bir süreç olarak görülebilir. Eğitim kurumlarının işleyişini sağlayan en etkili bireyler öğretmenlerdir. Öğretmenlerin performansının niteliği, eğitim kurumlarının niteliğini de etkilemektedir. Bu sebepten dolayı, öğretmenlere işe güdülenerek, mesleki tatminlerinin sağlanması okul yönetiminin başlıca görevleri arasında yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin öğretmenleri güdüleme görevlerini yerine getirme düzeylerini belirlemektir. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ili, Üsküdar ilçesinde bulunan 69 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 3741 öğretmen ile 69 ilköğretim okulu müdürü oluşturmuştur. Bu öğretmenlerin %10'u, yöneticilerin ise tamamı örnekleme alınmıştır. Öğretmenlerin seçiminde ise oransız eleman örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Prof. Dr. Abdurrahman Tanrıöğen ve Sevilay Özbek tarafından geliştirilen anket uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi için yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t - Testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma altı bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünde giriş başlığı altında; problem durumu, araştırmanın amacı, önemi, sayıtlıları, sınırlılıkları ve tanımlar verilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın yöntemi açıklanmıştır. Üçüncü bölüm güdüleme ile ilgili kuramsal bilgilere, dördüncü bölüm ise bu alanda yapılan araştırmalara ayrılmıştır. Beşinci bölümü bulgular ve yorum kısmı oluşturmuştur. Altıncı ve son bölümde ise sonuç ve öneriler yer almaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bazı sonuçlar şöyledir: 1. Okul müdürleri, öğretmenleri güdüleme görevlerini "her zaman" düzeyinde yerine getirdiklerini algılamaktadır. 2. Okul müdürlerinin algılan, onların cinsiyetlerine, yaşlarına, kıdemlerine, yöneticilik kıdemlerine ve eğitim durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. 3. Öğretmenler, okul müdürlerinin öğretmenleri güdüleme görevlerini, "çoğunlukla" düzeyinde yerine getirdiklerini algılamaktadırlar. VI4. Okul müdürlerinin, öğretmenleri güdüleme görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin öğretmen algılan, onların cinsiyetlerine, yaşlarına, medeni hallerine, kıdemlerine, branşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemekte, eğitim düzeyi değişkenine göre farklılık göstermektedir. Ön lisans eğitim düzeyindeki öğretmenler, yüksek lisans düzeyindeki öğretmenlere göre daha olumlu görüş bildirmişlerdir. Bu araştırmanın, okul yöneticilerine öğretmenlerini işe güdülemeleri için kullanacakları yöntem ve teknikleri belirlemede yol gösterici olacağı umulmaktadır.