Abstract:
Bu betimsel araştırmanın amacı Avrupa Birliği ülkelerinden Fransa, İngiltere ve İsveç ile Türkiye'deki okul müdürü yetiştirme ve istihdam politika ve uygulamaları arasındaki fark ve benzerlikleri ortaya koymaktır. Araştırma için alanyazm taraması ve internet olmak üzere nitel veri toplama araçları kullanılmıştır. Bu araştırmada öncelikle her bir ülkenin eğitim sisteminin yönetim yapısı, eğitim kademeleri ve okul müdürlerinin görev ve sorumlulukları tanıtılmış, daha sonra her ülkedeki okul müdürlerini yetiştirme, istihdam ve geliştirme politika ve uygulamalarına yer verilmiştir. Bu bilgilerin ardından, ülkeler arasındaki okul müdürlerini yetiştirme, istihdam ve geliştirme politika ve uygulamaları arasındaki fark ve benzerlikler ortaya konmuştur. Bulgular, araştırma kapsamındaki Avrupa Birliği üye ülkelerinde, eğitim sistemlerinin yönetim yapısı ister yerel ister merkezi olsun, okul müdürlerini ulusal düzeyde düzenlenen programlarla yetiştirme eğilimi gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Ayrıca, yine araştırma kapsamındaki Avrupa Birliği ülkelerinin her birinde, özel olarak okul müdürü adaylarını veya okul müdürlerinin yetiştirilmelerine ve/veya geliştirilmelerine yönelik sunulan hizmet öncesi ve/veya hizmet içi eğitim programları bulunmaktadır. Araştırma için seçilmiş Avrupa Birliği ülkelerinin hepsinde yetiştirme ve geliştirmeye yönelik sunulan programlar çerçevesinde okul müdürlerinin gereksinimlerinin göz önünde bulundurulması ve kuram ile uygulamaya aynı derecede önem verilmesi ayrı bir önem taşımaktadır. Araştırmanın sonucu Türkiye'deki politika ve uygulamalara bakıldığında, Türkiye'de okul müdürlüğünün bir meslek olarak kabul edilmediğini göstermektedir; ancak uygulamadaki mevzuata göre yüksek lisans veya doktora derecelerine sahip olmanın okul müdürlerinin seçimi ve atanmalarında tercih nedeni olması Türkiye'deki okul müdürlerinin atamalarında yetiştirilme ölçütünün temel alınması yönünde olumlu bir gelişmedir. m