Özet:
Bu araştırmada geleneksel öğrenme ortamı ve oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılan ve öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafından, İlköğretim 4. sınıf Matematik Programında yer alan "Altı Basamaklı Doğal Sayılar" konusu, akademik başarının ölçülmesi amacıyla seçilmiştir. Yapılan araştırmada deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışma deseni, öntest sontest kontrol gruplu deneme modelidir. Araştırma 2004 - 2005 öğretim yılının I. döneminde yapılmıştır. Çalışma, Zeytinburnu ilçesindeki Atatürk İlköğretim Okulu 4. sınıflarından iki şube üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada 28 öğrenciden oluşan kontrol grubunda geleneksel Öğrenme ortamı ve yine 28 öğrenciden oluşan deney grubunda ise oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamı uygulamaya konulmuştur. Araştırma verileri, uygulama öncesi ve sonrasında kullanılmak üzere araştırmacı tarafından geliştirilen basan testi ile elde edilmiştir. MEB tarafından hazırlanan 4. sınıfa yönelik Matematik Programından yola çıkılarak hazırlanan basan testi, kapsam geçerliliği ve güvenirliliği sağlandıktan sonra uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Araştırmacı, kazanımlar türünde yazılan hedeflere uygun olarak 14 günlük plan ve oyunlarda kullanılmak üzere oyunlarla ilgili materyaller hazırlamıştır. Uygulama sonrası elde edilen veriler; öntest, sontest ve kalıcılık testi ortalama ve standart sapma ve kovaryans analizi hesaplanarak bulunmuştur. İlköğretim 4. sınıf Matematik dersi için oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamının altı basamaklı doğal sayılarda dört işlem kazanımına etkisini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmanın bulgulan şöyle lenebilir: 1. Oyunla öğretim yöntemi ile düzenlenen öğrenme ortamında ders gören öğrencilerin akademik başarıları ile geleneksel öğrenme ortamında ders gören öğrencilerin akademik başarıları aralarında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu viiinedenle, araştırmanın birinci denencesi olan "deney ve kontrol gruplarının ön testten aldıkları puanlar kontrol altına alındığında, oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamı uygulanan deney grubu öğrencileri ile geleneksel öğrenme ortamı uygulanan kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlan arasında anlamlı bir fark vardır." denencesi reddedilmiştir. 2. Oyunla öğretim yöntemi ile düzenlenen öğrenme ortamında ders gören öğrenciler ile geleneksel öğrenme ortamında ders gören öğrencilerin öğrenme kalıcılığı arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle, araştırmanın ikinci denencesi olan "deney ve kontrol gruplarının son testten aldıkları puanlar kontrol altına alındığında, oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamı uygulanan deney grubu öğrencileri ile geleneksel öğrenme ortamı uygulanan kontrol grubu öğrencilerinin öğrenmenin kalıcılığı testi puanlan arasında anlamlı bir fark vardır." denencesi reddedilmiştir. ıx