Özet:
Bu çalışmanın amacı iki büyük siyasal düşünürün fikirlerini çıkarlara bakışları çerçevesinde incelemektir. Burada iki temel çıkar kategorisi ortaya konulmuştur.Birinci kategori bireylerin çıkarlarına dairdir, bu çıkarlar genellikler öz çıkar (self-interest) olarak adlandırılırlar. kinci kategori ise genel çıkarlara dönüktür. Bu çıkarlar,kamu yararı ya da kamusal çıkarlar ve devlet çıkarı olarak belirlenmiştir.Çalışmanın giriş kısmı çalışma çerçevesini sunmak üzere, çeşitli kavramların tanımlanmasına ayrılmıştır. Bu bölümde çıkar, öz çıkar, kamu yararı, kamusal çıkar,devlet çıkarı ve raison d'etat gibi kavramlar tanımlanmaya çalışılmış ve özellikle çıkar kavramının doğuşu ve evriminde Machiavelli ve Hobbes'a yapılan vurguların altı çizilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmı Orta Çağ düşüncesini anlamaya dönüktür. Bu bölüm ileride incelenecek düşünürlerin fikirlerini anlama noktasında bir karşılaştırma unsuru olarak görev yapacaktır. Bu bölümde çıkarların özellikle öte dünyaya ait olduğu vurgulanmış, ayrıca birey ve devlet kategorilerinin oluşmadığına dikkat çekilmiştir.Çalışmanın üçüncü kısmı Machiavelli düşüncesini anlamaya dönüktür. Bu bölümde başta Machiavelli'nin eserlerine dayanılarak Machiavelli hakkında yazılmış eserlerin de yardımıyla Machiavelli düşüncesi anlamaya çalışılmıştır. Bu bölümde öncelikle Machiavelli'nin konuyu ele alış tarzı, bakış açısı ve bilimselliği tartışılmıştır.Daha sonra Machiavelli düşüncesinde insanın yerine bakılmıştır. Bu bölümde özellikle Machiavelli düşüncesinde birey kategorisinin oluşup oluşmadığı irdelenmiştir. Dahasonra Machiavelli düşüncesinde devlet incelenmiş ve bu yapılırken Machiavelli düşüncesinin temel kavramlarına (virtu, fortuna, hükümet biçimleri, özgürlük,kamusallık) atıflarda bulunulmuştur. Bu bölümde son olarak Machiavelli düşüncesinde raison d'etat tartışılmıştır.Çalışmanın dördüncü kısmı Hobbes düşüncesini anlamaya dönüktür. Bu bölümde izlenen yöntem bir önceki bölümde izlenen yöntemin aynısıdır. Bu bölümde de öncelikle Hobbes'un konuyu ele alış tarzı, bakış açısı, bilimselliği tartışılmıştır.Daha sonra Hobbes düşüncesinde insan konusu irdelenmiştir. Bu bölüme özellikle Hobbes düşüncesinde birey kategorisinin nasıl oluştuğu incelenmiştir. Daha sonra Hobbes'un siyasal fikirleri incelenmiş, bu yapılırken Hobbes düşüncesin temel kavramlarına (doğa durumu, doğa yasaları, doğal hak, egemenlik...) atıflarda bulunulmuştur. Bu bölümde son olarak Hobbes düşüncesinde uyruk-egemen ilişkileriincelenmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde çalışma konusu bağlamında ve karşılaştırılabilir unsurlar gilerek tartışılmıştır. Bu bölümde özellikle Machiavelli düşüncesinde birey ve devletin henüz flu bir biçimde görüldüğü, dolayısıyla çıkarlarının tam olarak tanımlanmadığı, halbuki Hobbes düşüncesinde bu kavramların çok net bir biçimde görüldüğü ve dolayısıyla bunların çıkarlarının da net olarak tanımlandığı sonucunavarılmıştır.