Özet:
Oyun alanlarında oyun öğelerinin özellilerine göre oyun işlevi nasıl gerçekleşmektedir? İstanbul parklarında klasik hale gelmiş oyun öğelerinin oluşturduğu oyun işlevi nedir? Bu oyun öğeleri çocukların gelişmelerini nasıl etkilemektedir? Bunları araştırmak için, "çocuk oyun işlevi ve öğeleri" konusunu yüksek lisans tez çalışması olarak ele alınmış ve bu tezde incelenmiştir. Oyun işlevini ortaya koyabilmek için çocukta oyunun, oyun çevresinin ve oyun öğelerinin ilişkilerinin açıklanması gerekir. Çocuk için oyun nedir? Çocukta oyun nasıl gelişmektedir? Oyun ve oyun çevresinin çocuk gelişimine katkıları nelerdir? Bu alanlarda çocukların fiziksel ve psiko-sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için nasıl bir oyun işlevi sağlanmalıdır? Bunları cevaplayabilmek için çocuk ve oyun ilişkisi, çocuğun oyundaki psiko-sosyal gelişimi 1 Bölümde, çocuk ve oyun çevresi ilişkisi 2.Bölümde açıklanmıştır. Buna göre oyun alanlarının planlama kriterleri, çeşitli oyun alan tipleri ve öğelerinden örnekler verilmiştir. Bu genel bilgilerin ışığında oyun alanlarının içerdiği oyun öğelerine göre oyun alan tipi ve oyun alan işlevi belirlenmiştir. Oyun öğelerinin çocuklar üzerindeki fiziksel etkisi, sağladığı sosyal ilişki, alandaki oyun davranışı incelenerek oyun işlevi açıklanmıştır. Oyun işlevinin belirlenmesini daha somut hale getirmek için İstanbul- Park oyun alanlarında oyun öğeleri ve bunların çocukların gelişimi ile ilişkisi incelenmiş, oyun işlevi ortaya çıkarılmıştır. İstanbul-Park oyun alanında oyun işlevinin ne şekilde gerçekleştiği 5. Bölümde anlatılmaktadır. Yapılan incelemelerde oyun alanlarının oyun işlevini belirleyebilmek için kullanılan cetvellerdeki ilişkiler alanın oyun işlev surveyini belirleyen kriterleri oluşturmaktadır.