Özet:
Bu tezin amacı, günümüzde büyük sermayeli yabancı firmaların da girdiği Türk perakende sektöründe firmaların, artan rekabet koşullarıyla mücadele edebilmek için uzun dönemli planlarını daha verimli bir şekilde yapmalarını ve stok maliyetlerini azaltarak aynı zamanda da stoksuz kalma durumunu da engelleyerek müşteri memnuniyetini arttırmaktır.Çalışmada perakende sektörü kategori bazında incelenmiş ve bu kategoriler aralarında cirosal olarak önceliklendirme yapılarak hangi ürün grubu üzerine ağırlık verilmesi gerektiği belirlenmiştir. 24 aylık satış verilerine göre Perakende sektöründe Kuru Gıda kategoriden en fazla ciroya sahip yağ kategoride hangi talep tahmin metodunun daha doğru sonuçlar vereceği araştırılmış, nedensel ve nedensel olmayan metodlar kıyaslanmıştır. Böylece uzun süreli planlamalarda ileriye yönelik satış tahminlerinde kullanılacak metod belirlemesi gerçekleştirilmiştir. Daha sonra da Deterjan Kağıt Kozmetik kategoriden bir ürünün aylık, bölgesel ve mağaza bazlı satışlarına bakılarak aşırı stok bulundurmayı veya stoksuz kalma durumunu engellemek için geliştirilen ekonomik sipariş miktarı modeliyle ulaşılan sonuçlar ile mevcut durum karşılaştırılarak yapılan iyileştirmeler açıklanmıştır.Anahtar Kelimeler: Talep tahmini, perakende, stok