Özet:
Kavşaklar kent içi trafiğinin kontrolünde çok önemli bir role sahiptir. Kent içinde kavşakların kontrolü ise sinyalizasyon sistemleri ile sağlanır. Bir sinyalizasyon sisteminin güvenlikten sonraki en önemli performans kriteri araç gecikmeleridir. Kavşağın performansının yükselmesi ortalama araç gecikmesinin azaltılmasına bağlıdır.Bu çalışmada kent içi trafiğinin kontrolünde önemli role sahip olan sinyalize kavşaklar için Webster metodu kullanılarak sinyal zamanlama algoritması geliştirilmiştir. Bu algoritma kullanılarak İstanbul'daki bazı sinyalize kavşakların devre süresi hesaplanmıştır. Bu algoritma ile hesaplanan süreler, mevcut durumda kullanılan süreler ile VISSIM trafik analiz ve simülasyon programında analiz edilmiş ve bazı performans kriterlerine göre karşılaştırılmıştır.Karşılaştırmada performans kriteri olarak taşıt başına ortalama gecikme süresi, ortalama duruş sayısı, ortalama durma süresi, toplam CO ve NOx emisyonu, yakıt tüketimi, gözlenen bir saatlik süre içinde kavşağı terk eden taşıt sayısı ve toplam seyahat süresi alınmıştır. Hesaplanan süreler uygulandığında kavşağın performansında iyileşmeler olduğu tespit edilmiştir.