Özet:
Günümüz sanayi ve ticaret dünyasında en sık kullanılan kelimenin kalite olduğunu söylemek pek yanlış sayılmaz. Bu sözcüğün yanı sıra, "Kalite Kontrol", "Kalite Yönetimi", "Toplam Kalite Kontrol", Toplam Kalite Yönetimi", "Kalite Güvencesi", "Kalite Güvence Sistemi", "ISO 9000 Kalite Sistemi" gibi ifadeler sık sık kullanılmaktadır. Günlük hayatımıza kadar girmiş bu ifadelerin, özellikle gümrük birliğine girdiğimiz şu günlerde Küçük ve Orta ölçekli İşletmeler açısından önemi büyüktür. Bu kapsamda, yukarıda sözünü ettiğimiz ifadelerin Küçük ve Orta Ölçekli işletmeler (KOİ) açısından taşıdığı anlam, bu tezde ele alınmıştır. Ayrıca KOİ'lerin kalite bilinci açısından mevcut durum tesbitleri yapılmış ve uygulamaya dönük öneriler getirilmiştir. Ana hatlarıyla, tezde yer alan çalışmalar, 1. Bölümde, kalite tanımı ve kaliteyi oluşturan etmenler üzerinde durulmuş tur. 2. Bölümde, Toplam Kalite Yönetiminin tarihsel gelişimi ve temelini oluşturan ilkeler verilmiştir. 3. Bölümde, Toplam Kalite Anlayışı, Kalite Güvence Sistemi ve ISO 9000 Standartlarında yer alan terim ve tanımlamalar açıklanmıştır. 4. Bölümde, TS-ISO 9001 Standardı açıklanmış, Küçük ve Orta Ölçekli işlet melere yönelik öneriler sunulmuştur. 5. Bölümde, Toplam Kalite anlayışından yoksun KOİ' lerde karşılaşılan sorunların tesbiti yapılmıştır. 6. Bölümde, KOİ'lerdeki kalite bilincine yönelik bir anket çalışması sunulmuş, mecut durum tesbitleri ile çözüme yönelik öneriler, değerlendirmeler verilmiştir. 7. Bölümde, ekonomik açıdan ISO 9000 Kalite Güvence Standartları ve Top lam Kalite Yönetimi uygulamalarının ekonomik sonuçlan irdelenmiş ve kalite maliyet he saplamaları ile maliyet faktörleri belirtilmiştir. IXSon bölüm olan 8. bölümde, orta ölçekli bir firmada yapılan Toplam Kalite ve ISO 9000 Kalite Güvence çalışmalarının uygulamalarına yer verilmiştir.