dc.description.abstract |
Anahtar Sözcükler : İnsan Kaynaklan Yönetimi, Toplam Kalite Yönetimi, NLP, Davranış Bilimleri İşletmelerin her türlü kaynaklarını en verimli şekilde kullanmak zorunda oldukları günümüzde, işgörenlerin, firmaların çıktılarına dolayısıyla geleceğine etkileri dikkate alınması gereken bir konudur. İnsan Kaynaklan Yönetimi de bu konuda başarılı olabilmek için yapılan çalışmaların bir bütünüdür. TKY'de yer alan iç ve dış müşteri memnuniyeti ve Kaizen (sürekli gelişme) konularıyla içice olan İKY ile işletmeler iç müşteri (işgören) memnuniyetini sağlayarak dış müşteri memnuniyetine ulaşabileceklerdir. Bunun yamsıra, çalışanlarının eğitim ihtiyaçlarına yönelik olarak faaliyetlerde bulunan ve sürekli gelişmeyi hedefleyen firmalar rakipleri karşısında daha da güçleneceklerdir. İKY kapsamında yapılması gereken çalışmaların bir bütün olduğundan hareketle bu aşamalardan herhangi birinde yaşanacak problemin zincirin diğer halklarına da etki edebileceği gözardı edilmemelidir. İKY, tezde belirtildiği ve incelendiği üzere işletmeler için vazgeçilmez olan işgören unsurunu en verimli şekilde kullanabilmek için yapılması gereken faaliyetlerin bir bütünü olarak ele alınmaktadır. İKY, insan kaynaklan planlanması, personel seçme ve iş alma, eğitim, motivasyon, performans değerlendirme ve ücret çalışmalan ile sosyal yardımlar gibi konulann bir bütündür. Tez kapsamında bu konularla ilgili bilgiler, çeşitli yayınlardan, internet sitelerinden ve bazı firmalann insan kaynaklan yöneticilerinden alınan bilgiler ışığında hazırlanmıştır. Globalleşen dünyada uluslararası firmalann sayısındaki artış, işletmeleri İKY'de farklı kültür, örf ve adetlere sahip ülkelerin insanlanna karşı değişik stratejiler ve faaliyetlerde bulunmaya itmiştir.Ülkemizde özellikle, personele ilişkin kayıtların sağlıklı şekilde tutulması ve performans değerlendirme ile ücretlendirme çalışmalarının bilimsel esaslara dayandınlmadığı pekçok işletme bulunmaktadır. Bu noktadan hareketle, gerek standartlar belirleyerek ihtiyaç duyulan personel bilgilerini kullanmak, gerekse performans değerlendirme ve ücret kayıtlarım bilgisayar sisteminde hazırlanacak bir veri tabanında tutmak firmalara zaman kazancının yamsıra istenilen kriterlere göre analiz yapma imkanı da sağlayacaktır. Tez kapsamında yapılan uygulamada Access veri tabanında İKY için personel bilgilerini içeren bir program ortaya konulmuş ve performans değerlendirme sonuçlarına göre yeni ücretlerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Yapılan çalışma, İKY'nin yönetim ve toplam kalite felsefesiyle desteklenmesi durumunda başarılı olabileceğini ortaya koymaktadır. İKY'nin tüm kademelerinde kendi için yapılacak hedef belirleme, planlama, uygulama ve denetleme safhalanyla koordineli bir şekilde hareket edilmesi, faaliyetlerde teknolojinin gereklerinden imkanlar dahilinde yararlanılması firmaların rakipleri karşısında daha güçlü duruma gelmesi ve ürün ve hizmet kalitesini iyileştirebilmeleri yönünde oldukça faydalı olacaktır. |
|