Özet:
Yöneticilerin ve her seviyedeki kullanıcıların doğru karan en kısa zamanda vermelerine destek sağlayan Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) organizasyon yapışım ve işletme proseslerini bilgi tabanlı bir yapıya dönüştürür. Organizasyonun her aşamasında en önemli kaynak olan bilgi, doğru olarak işlenerek, doğru zamanda, eksiksiz ve her seviyedeki kullanıcıya uygun biçimde, bilişim teknolojileri desteğinde eriştirilir. Günümüzde işletmeler bilgiye en hızlı erişmek ve bu bilgiyi oyun teorisi bütünlüğünde işletme çıkartan doğrultusunda kullanmak amacıyla YBS'yi kurma çabasındadırlar. Bilgi iletişiminin verimliliğini arttıran YBS'nin kuruluşunda organizasyon yapısının ve işletme prosesjerinin yeniden tasanmlanması gerekir. Stratejik bir plan doğrultusunda ve sistem geliştirme bütünlüğünde gerçekleştirilen YBS kuruluş proseslerinin ilk adımı olan sistem analizi, kullanıcı ihtiyaçlanmn belirlenmesine yöneliktir. Stratejik planlamada belirlenen hedefler ve sistem analizi neticesinde ortaya çıkan kullanıcı ihtiyaçlan doğrultusunda, organizasyon yapısı ve işletme prosesleri yeniden tasanmlarur. YBS'nin tasanmlanması, hem teknik hem de sosyal açıdan sistem analizi bilgilerinin değerlendirilmesini gerektiren bir prosestir. YBS'nin üç temel bileşeni olan organizasyon, bilişim teknolojileri ve yönetim bütünleşik bir yapıda tasarımlanır. Bilginin organizasyon içinde insan düşünceleri kadar hızlı ve kolay dolaşmasını sağlayacak bilişim teknolojileri kurumsal ağ yapısı ile birlikte tasanmlanarak bilgi iletişimi gücü arttınlır. Intranet ve extranet yapıda kurumsal ağ ile herhangi bir bilgiye zaman, içerik, yer ve veri tabam kısıdı olmaksızın ulaşılabilir. YBS'nin bu özelliklerde kurulması amacıyla programlama yapılır ve YBS kuruluşu test edilir. Test etme sonucunda karşılaşılan sorunlar giderilerek YBS'nin uygulanmasına geçilir. Bu çalışmada YBS'nin kuruluş aşamasında gerçekleştirilen prosesler ve uygulamada karşılaşılan sorunlar incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: Bilgi, bilişim teknolojileri, yönetim, organizasyon, stratejik planlama, kurumsal ağ.