Özet:
Perakende sektöründeki artan rekabet ve düşük kar marjlarıyla çalışma zorunluluğu, firmaları tedarik zincirlerini en verimli şekilde yapılandırmaları ve yönetmeleri yönünde teşvik etmektedir. Tedarik zincirlerinde, birden çok firma aynı hedefler doğrultusunda biraraya gelir ve bir kanal yapısı içinde yer alır. Kanallar, içinde ürün ve hizmetlerin el değiştirdiği serbest pazar sistemidir. Lojistik operasyonların verimliliği ve ekonomikliği sağlamak için, kanal yapıları esnek olmalı, firmalar yoğun bilgi paylaşımında bulunmalı ve her aşamada ortak envanter yönetimi ve kalite prensibi kabul edilmelidir. Perakendecilik, üretilen mamulleri tüketiciye sunmak veya müşterilere hizmet vermek için gerçekleştirilen tüm faaliyetlerdir. Perakendecilik faaliyetlerinde, tüketicilere tüketim mallan, endüstriyel mallar, özellikli mallar ve modaya tabi olan/olmayan mallar sunulmaktadır. Perakendeci kuruluşlar satılan mallara göre, fonksiyona göre, mülkiyete göre ve yerleşme yerlerine göre sınıflandırılmaktadır. Perakendeci mağaza çeşitleri arasında servis mağazaları, bölümlü mağaza, zincir mağazalar, süpermarketler, self-servis mağazaları, hipermarketler, alışveriş merkezleri, bağımsız mağazalar, indirimli mağazalar, vb. bulunmaktadır. Tezin uygulama bölümünde, Türkiye 'nin en büyük zincir mağazalarından birinde yapılan yeniden yapılandırma çalışmasına yer verilmiştir. Bu çalışmada, ürünlerin tedarikçi firmalardan satınalınması ve depoya girişi, mağaza siparişlerinin karşılanması, yeni mal tedariği ve promosyon/duyuru faaliyetleri açıklanmıştır. Geliştirilen modeller ile, satınalma yetkililerinin depo stoklarını, mevsimsel satışları, ürün özelliklerini ve müşteri taleplerini dikkate alarak sipariş vermeleri, depoya mal girişte tedarikçilerin sipariş numarası kullanması, böylece depoda giriş planlaması yapılabilmesi, RF (radio frequency) cihazlarının kullanımı ile gerçek zamanlı stok takibi ve bilgi paylaşımı, doğru adresleme sistemi ve mal giriş ve yükleme işlemlerinin çok daha hızlı ve hatasız gerçekleştirilmesi, mağaza yazılımlarındaki geliştirmelerle mağaza ve depo stoklarının doğru olarak takibi ve yok satmayacak ve stok dönüşlerini hızlandıracak ürün siparişlerinin verilmesi sağlanmış, yeni mal tedariğinde ve promosyon süreçlerindeki değişimlerle müşteri bağlılığı, satış ve kar artışı yaratmak amaçlanmıştır. Anahtar Sözcükler : Tedarik zinciri yönetimi, perakendecilik, yeniden yapılandırma, lojistik, mağaza