Özet:
Küreselleşmenin egemenliğini hergün biraz daha arttırdığı günümüz dünyasında, Türk Tekstil ve Hazır Giyim sektörünün içerisinde bulunduğu durum, bu egemenliğin meydana getirdiği sonuçlara dair en önde gelen örnek olay çalışması halini almıştır. Bir taraftan ülkemizin toplam ihracatının % 30'luk kısmını gerçekleştiren sektör, diğer taraftan AB ülkelerinin ikinci büyük tedarikçisi konumundadır. Bununla beraber, son 20 yılda ihracat ve istihdam açığının kapanmasında önemli yer tutan tekstil ve hazır giyim üreticileri, günümüzde artan global ekonomik istikrarsızlığa ek olarak 2005 yılında Dünya Ticaret Örgütü'ne tam üye olacak AB'nin 1 numaralı hazır giyim tedarikçisi Çin H.C ve diğer gelişen Doğu Avrupa ülkelerinin yatırımlarıyla ortaya çıkan sert bir rekabetle karşı karşıya kalmaktadır. Bu çalışmada, stratejik yönetim ilkeleri çerçevesinde, sistem analizi ve tasarım tekniklerinin bir sentezinin kullanılmasıyla,orta ölçekli bir hazır giyim ihracatçısının üretim sisteminin bu yeni rekabet ortamına göre yeniden tasarım süreci ve karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri sunulması amaçlanmaktadır. Çalışma sunulurken sistem yaklaşımı ve üretim sistemlerine dair tarihsel gelişime yer verilmiş ve bir üretim organizasyonunun sistem analizinde pratik olarak kullanılabilecek "Toplam Üretim Çözümleri" yaklaşımı anlatılmıştır. "Toplam Üretim Çözümleri" yaklaşımının örnek organizasyona uygulanmasında iç çevre analizlerini oluşturmak amacıyla çeşitli test ve anketler uygulanmış,dış çevre analizlerinde ise Devlet Planlama Teşkilatı'nm hazırlamış olduğu 8.Beş Yıllık Kalkınma Planı Tekstil ve Hazır Giyim Komisyonu raporu baz alınmıştır. Bu veriler ışığında yeni sistemin tasarım unsurları ortaya konmuş ve bu unsurlara göre vizyon,misyon ve geliştirme stratejileri belirlenmiştir. Ortaya çıkan yeni sistem hazır giyim tedarikçisi bir üreticiden, müşterilerine toplam hazır giyim çözümleri sunan bir çözüm ortağına,moda ve marka üreten bir organizasyona dönüşümü önermektedir. Bu sistemin uygulanmasında karşılaşılacak adaptasyon problemlerinin çözümündeki basan tasarım aşamasınadaki stratejik değerlendirmelerin hassasiyeti, eğitim ve iletişim kaynaklan ile yeni vizyonun organizasyonun geneline yayılmasındaki performans ve liderlik kalitesinde yatmaktadır.