Özet:
Bu tezin amacı, Türkiye'de müzecilik konusunda önemli bir karmaşa alanı olan mekânların müzeleştirilmesi konusunu irdelemektir. Bu bağlamda mekân tanımından yola çıkılarak kişisel ve sosyal mekân arasındaki farklar örneklerle açıklanmış, tarihî ev müze tanımı, tarihî ev müze türleri, mekânların müzeleştirilmesi kavramlarının yabancı literatürdeki tanımları da ülkemizdeki terminoloji ve kapsam farklılıkları ve yurt dışındaki örnekler ile açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda öncelikle müzenin tanımından yola çıkılarak dünyada ve Türkiye'deki müzeciliğin gelişiminden kısaca söz edilmiş müzecilik kuramları ve terminolojisinin oluşum süreçleri ülkemiz ve dünya genelinde kısaca lenmiştir. Tarihî ev müzenin yabancı literatürdeki örnekleri ile Türkiye'deki örnekler karşılaştırılmıştır. Uluslar arası Müzeler Komitesi (ICOM) tarafından oluşturulan tarihî ev müze/historic house museums tanımlarından yola çıkılarak Türkiye'deki uzmanlarla yapılan görüşmeler, literatür taramaları ve yerinde yapılan incelemelerle özgün bir tarihî ev müze listesi oluşturulmaya çalışılmıştır. Müzeleştirilen mekânlar başlığı altında sosyal ve kişisel mekân ayrımına değinilmiş, evin sosyolojik anlamda taşıdığı metaforlar ve ev içinde yer alan eşyaların değeri bu başlık altında açıklanmaya çalışılmıştır. Amerika, Avrupa ve Türkiye'deki tarihi ev müze örnekleri bağlamında müze tanımlarına açıklık getirilmeye çalışılmıştır.Terminoloji ve tanım irdelemelerinden sonra bir kişisel mekân örneği olan Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı'nın önemli isimlerinden Sait Faik Abasıyanık'ın Burgaz Ada'da atıl bir müze konumundaki evinin nasıl değerlendirilmesi gerektiği konusuna cevap aranmıştır.Anahtar Kelimeler: Ev, Müze Ev, Tarihi Ev, Mekân, Kişisel Mekân, Sait Faik Abasıyanık