dc.description.abstract |
Pazarlama ve marka, sanayi devrimi sonrasında aynı ürünü üreten şirket sayısının ve üretim miktarının artması sonucu tüketici nezdinde ürününü farklı ve fark edilir kılmak isteyen ticari şirketlerde kullanılmaya başlanan birer işletme fonksiyonudur.Kâr amacı gütmeyen kurum olarak müzelerde pazarlama fonksiyonunun gündeme gelmesi 1980leri bulmuştur. İlk bakışta "ticari" bir kavram gibi görünen "marka"nın müzelerle birlikte anılması başlangıçta müze uzmanlarınca tepkiyle karşılansa da günümüze kadar geçen 30 yıllık sürede pazarlama ve marka kavramları çağdaş müzeciliğin gereklilikleri arasında görülmeye başlanmış ve benimsenmiştir. Fakat bugün dahi ülkemizde çok az müzede pazarlama departmanı bulunmakta ve marka kimliği oluşturma çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Bu bağlamda pazarlama ve markalaşma konusuna en uzak müzelerin devlet müzeleri olduğu söylenebilir. Devlet müzelerinde pazarlama departmanı olmaması bir yana sıra işletme uzmanlığına sahip personel de istihdam edilmemektedir.Bu çalışma, müzelerde markalaşmanın önemi, müzeye ve ziyaretçinin müze deneyimine katkılarını, bu bağlamda müze markasının kavramsal tanımı, müzeye katkıları ve markalaşmanın olası riskleri, müze deneyimi ile müze markası arasındaki ilişki, markalaşma konusunda örnek teşkil eden müzelerin uygulamaları, ve Türkiye müzelerinin bu konudaki çalışmaları incelenmektedir. |
|