Özet:
TÜRKİYE'DE ÜRETİLEN REKLAM SPOTLARI ve VIDEO KLD?LERININ GÖRSEL YAPDLANMASI Bu tezde, Türkiye'de üretilen reklam spotları ve video küplerinin özellikleri belirlenmeye çalışılmış ve oluşan eksiklikler saptanmıştır. Türkiye'de üretilen reklam spotları ve video küplerinin özelliklerini belirlerken değişik yaklaşımlar geliştirilmiş ve bu yaklaşımlar sınıflandırılmaya çalışılmıştır. Türkiye'de üretilen reklam spotları ve video küplerinin en çok kullanıldığı ortam televizyondur. Reklamlar, bir reklam kuşağı içerisinde, değişik programların arasında ya da sırasında yayınlanırlar ve özellikle özel televizyon yayıncılığının en önemli gelir kaynaklarıdırlar. Video küpler ise, 24 saat kesintisiz yayıncılık yapan müzik televizyonlarında peşpeşe yayınlanırlar. Bu çalışmada, yalnızca televizyonda yayınlanan reklam spotları ve video küpler incelenmiştir. Bundan dolayı, ilk önce dünyada ve Türkiye'de televizyon yayıncılığında yaşanan gelişmeler irdelenmiş, aynı zamanda müzik televizyonunun dünyada ve Türkiye'de gelişimi ortaya konulmuştur. Daha sonra, bir kitle iletişim aracı olan televizyonun popüler kültürle ilişkisi üzerinde durulmuştur. Görsel yapılanma ve anlatıların yapısal özelliklerine kuramsal bir giriş yapılmış ve reklam spotları ve video küplerinin üretim bağlamı tespit edilmiştir. Son olarak, Türkiye'de üretilen reklam spotları ve video küplerinin görsel yapılanması ve sorunları belirlenmiştir. Türkiye'de üretilen reklam spotları ve video küplerinin görsel yapılanması oluşturulurken, videonun olanakları yeterli düzeyde kullanılmamış ve görsel dilin özellikleri yeterince yansıtılamamıştır. Yapılan irdelemenin sonucunda, görsel yapılanma oluşturulurken reklam spotları ve video küplerinin içinde bulundukları üretim bağlamının iyi incelenmediği ve bu alanlarda yaşanan yeni gelişmelerin iyi değerlendirilmediği anlaşılmıştır.