dc.description.abstract |
Yaşam boyu eğitim kurumu olan müze aktif, canlı, katılımcı ve yaratıcı bir mekandır. Türkiye'de ise eğitim başarılı bir müzenin en temel işlevi olarak görülmez. Türkiye'de yönetim, koleksiyon yönetimi, iletişim ve eğitim politikalarının tümünü yazılı olarak oluşturan bir müzeye henüz rastlanmamıştır. Oysa, gelişmiş ülkelerdeki müzeler eğitim politikaları aracılığıyla kurumun niyetlerini saptar ve öncelikleri belirler. Politikaların yazılmasından sonra, planlar ve programlar oluşturulur ve uygulamalara başlanır. Tez çalışmasında araştırılan en temel problem, çağdaş müzeciliğin ana işlevleri olan iletişim ve eğitimin Türkiye'deki müzelerde çok zayıf kalmasıdır. Tez çalışmasında, ICOM'un müzenin temel işlevleri olarak bildirdiği iletişim ve eğitim konuları irdelenmiştir. Müze yönetimi, koleksiyon yönetimi ve iletişim temel politikaları ile iletişim politikasının bir parçası olan sergi, tasarım, eğitim, pazarlama ve ziyaretçi politikaları araştırılmıştır. Müzecilik alanında son on yılda yeni bir kavram olan müze iletişimi irdelenmiştir. Türkiye'deki kitle iletişim araçlarının kültürlemedeki rolü ortaya konulmuştur. Dünyanın önde gelen müzelerinin iletişim ve eğitim etkinlikleri incelenmiştir. Bu araştırmalardan sonra, Resim ve Heykel Müzesi'nde müze-toplum iletişiminin kurulabilmesi için Türk Resim Sanatı konulu eğitim programları oluşturulmuştur. Eğitim programlarının uygulanabilmesi için uzman müze eğitimcilerine gereksinim vardır. |
|