Özet:
Son yıllarda enformasyon ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişim sonucunda geleneksel ekonomi kavramı etkinliğini kaybetmiştir. Belirtilen teknolojilerde ki gelişmeler sonucunda yeni ekonomi diye adlandırılan kavram ortaya çıkmıştır. Yeni ekonomide üretimin ana üretim faktörü bilgidir. Bilgi diğer tüm üretim faktörleri yerine kullanılabilmektedir. Bilgisayar, telefon, televizyon, radyo ve özellikle internet teknolojisindeki akıl almaz gelişimler, ekonomin önündeki tüm engelleri kaldırmıştır. İnternet sayesinde, dünyanın herhangi bir yerindeki ürüne veya bilgiye istenildiği an ulaşılma imkanı vardır. Adı geçen teknolojilerin birey ve firmalara maliyeti, bu teknolojilerdeki hızlı gelişime rağmen, azalmaktadır. Bu maliyet düşüşü, ekonomiyi tetikleyen bir etki yaratmaktadır. Bu tez çalışmasında yeni ekonominin tanımı yapılıp iktisadi etkileri anlatılmıştır. Buna göre, Yeni ekonomi, küreselleşmiş dünyada gücünü bilgisayar ve telekomünikasyon teknolojilerindeki hızlı gelişmeden alan, ana üretim faktörü bilgi olan ve geleneksel ekonominin makro ve mikro teorileriyle örtüşmeyen iktisadi bir olgudur. Yeni ekonominin kendine has kuralları ve özellikleri vardır. Yeni ekonomini,Elektronik Piyasalar, E-Ticaret, Entelektüel Sermaye ve E-Devlet gibi alt başlıklardan oluşur. Yeni ekonomi mevcut mikro ve makro teorileri etkilemiştir. Yeni ekonominin çeşitli avantaj ve dezavantajları mevcuttur. Bu çalışma kapsamında Dünya' da ve Türkiye'de yeni ekonominin ne durumda olduğu anlatılmıştır. Türkiye gelişmiş ülkelere nazaran, yeni ekonomide istenilen noktaya ulaşamamıştır. Tez çalışması kapsamında yapılan ve katılımcıları lisans eğitimine devam eden öğrencilerden oluşan bir anket çalışmasına göre, yeni ekonomi kavramının toplum tarafından yeterince bilinmediği, ayrıca toplumun yeni ekonomi enstrümanlarına tam olarak entegre olamadığı sonuçlarına, kesin olmamakla birlikte, varılabilir.