Özet:
Bu araştırmanın konusunu günümüzde sanat nesnesinin sergilendiği veya konulduğu mekânla kurduğu ilişki kavramından yola çıkarak sanat nesnesi ve mekân ilişkileri oluşturmaktadır. Sanat eserinin konulduğu ya da sergilendiği mekâna ne kattığı, bunun karşılığında mekânın eseri hangi yönde etkilediği araştırmanın açılımında alt başlıklarda irdelenmiştir. Sanat ürününün mekânla ilişkisine tarihsel bakışta, dünyada ve Türkiye'de mekân kullanımına yaklaşım ayrı başlıklar halinde örnekleriyle birlikte karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Mimarinin ve mekânın sergilemelerde kullanımında, mekânla anlamsal ve biçimsel ilişki kurma, farklı başlıklar halinde incelenmiştir. Kentsel mekânların kullanımı ve sanat yapıtlarıyla ilişkisi incelenirken, geçmişten günümüze kentsel mekânların kullanımı ve mimari yapının algılanışındaki değişimlerin neler olduğuna bakılmaktadır. Araştırma konusunun büyüklüğü göz önüne alınarak bir sınıflandırma ve sıralama yapılmıştır. Yer olarak Türkiye ve zaman olarak 1970 den günümüze kadar olan bir süreç ele alınmıştır. Eserlerin yer aldıkları mekânla aralarında mimari biçim, tarihsel anlam ve ilişkisi gibi özellikleri bulunanlar diğerlerinden ayrılarak bu çalışmanın konusu olmuşlardır. Bunun yanında nesne - mekân ilişkisi baskın olan günümüz modern sergi alanları da çalışmanın diğer bir konusu olmuştur. Bunlar Türkiye'de güncel sanat akımları, bienaller ve yeni oluşumlar olarak devam etmektedir. Her ne kadar araştırma son 35-40 yılda Türkiye ile sınırlandırılsa da Rönesans'tan günümüze birçok örneğe gelişim süreçlerini görmek açısından karşılaştırmalar yapılarak yer verilmiştir. Dünyada yapılmış diğer önemli örnekler de Türkiye'de yapılan örneklere ışık tutmuş olmasından dolayı yer verilmiştir. Türkiye'de güncel sanatlar, sanatçı inisiyatifleri ve yeni oluşumlar, araştırmanın son kısmında günümüz Türk sanatında ki son dönem yapılan sanat hareketlerinde ki seçilmiş örneklere değinilerek sonlanmaktadır.