Abstract:
Günümüzde ?nternet'in kullanım sebepleri arasında en fazla ön plana çıkan iki sebep,kullanıcı yaratımı içerik ve sosyal ağlardır. Bu iki motifi birden barındırarakkarsımıza çıkan sanal bir ortam, metaverse adı verilen, 3 boyutlu ve içeriğinikullanıcıların olusturdukları sanal dünyalardır. Son birkaç yıl içinde, çesitlimetaverse denemelerinin piyasaya sürüldüğüne ve bu dünyaların sunduğu yaratıcıiçerik tasarlama olanakları sayesinde, bu dünyalarda gittikçe artan bir sanat vemimari tasarım ortamı olustuğuna tanık oluyoruz. Bu çalısma, metaverse'ün vebilisim teknolojileri ile sanat ve mimari arasındaki dinamik ve dönüstürücü iliskinintarihsel gelisiminden yola çıkmaktadır. Metaverse'ün kendi bağlamında yerel birsanatsal ve mimari biçim olarak meta-sanat ve meta-mimari -eğer varsa- nasılolmalıdır sorusuna cevap aramaktadır. Bilisim teknolojileri simdiye kadar hem sanatıhem de mimari tasarım alanını, ortaklasmacı üretim, yazarlık hakkının kaybolması,kullanıcı katılımı ve etkilesim gibi kavramlarla tanıstırmıstır. Biz bu çalısmada,metaverse'ün yerel sanat ve mimari formları olan meta-sanat ve meta-mimari'nin, butarihsel ve dönüstürücü iliskinin tasıdığı kavramları miras alması gerektiğinitartısıyoruz. Bu tartısma ekseninde öncelikle, mevcut bir metaverse denemesi olanSecond Life adlı sanal dünyadaki sanat ve mimari tasarım ortamını ve örnekleriniinceliyoruz. Bu incelemeler sonucunda, bilisim, mimari ve sanat arasındakidönüstürücü zeminin metaverse'de devam edebilmesi için, metaverse'ün yerel sanatve mimari formları olarak önerdiğimiz meta-sanat ve meta-mimari'nin açık kaynakve açık içerik geleneğinin izinden giden, katılımcı, etkilesimli ve deneyim tabanlı birifade dili olması gerektiğini öneriyoruz.