Abstract:
Her geçen gün yoğunlaşarak dünya ekonomisine damgasını vuran uluslar arası rekabet, herhalde yüzyılın en belirgin özelliği olarak anılacaktır. 1960'lı yılların başında başlayan konteyner taşımacılığı birçok alanda klasik taşımacılığın yerini almaya başlamış ve özellikleri itibariyle, uluslar arası rekabetin deniz yoluyla taşımacılık alanında çok önemli bir aşaması olarak göze çarpmaktadır. Konteynerleşmenin ve konteyner gemilerinin başarısının sebebi, yük taşımacılığının standartlaştırmasındandır ve yine bu sebeptendir ki dünya çapında sanayi üretimi de bu yönelimle aynı paralelde artış göstermiştir. Dolayısıyla konteynerleşme, taşımacılığa olan talebi arttırmış ve bu talep de konteynerleşmeye eğilimi hızlandırmıştır. Gemi büyüklüğü ve kapasitesine hız faktörünün de eklenmesiyle belirginleşen yüksek verimlilik ve karlılık oranı,konteynerlerin deniz yoluyla taşımacılıktaki yerini ortaya koymaktadır.Bu tez çalışmasının iki temel amacı vardır. Birincisi konteynerize yük taşımacılığının ekonomik yapısını irdelemek ve Dünya ve Türkiye' de ki durumunu büyüteç altına almaktır.İkincisi; Marmara bölgesindeki konteyner trafiği potansiyeline ve büyümesine somut bir şekilde dikkat çekmek istenmiş, bu bağlamada oluşturulan ekonometrik model ile 207-2010 yıllara ilişkin projeksiyon yapılmıştır.