Abstract:
Gıda sektörü, diğer sektörlerden farklı olarak, dayanıklı olmayan tüketim mallarını üretip piyasaya sunan sektördür. Gıda mamullerinin üretilmesinin öncesinde ve sonrasında tüketiciye ulaşana dek geçirdiği aşamalar, gıda pazarlamasının bir fonksiyonudur. Bu nedenle, yapılacak pazar analizleri, pazar bölümlendirmesi, hedef tüketicilerin incelenmesi, mevcut ve gelecekteki pazarlama ve satışın firma misyonuna uygun gerçekleştirilmesi, talep yönlendirme çabalarının bir parçasını oluşturacaktır. Talebin sunum açısından yönlendirilmesi incelendiğinde, mal-hizmet bileşeninin, mamulü tutundurma çalışmalarının, mamulün fiyatının, dağıtımının incelenmesi yönlendirmede büyük ölçüde etkili olabilecek unsurlardır. Bu unsurlar mamulü çeşit, kalite, ambalaj, marka, reklam, vb. açılardan inceleyerek talebe ne şekilde yönlendirme yapılabileceği hususunda yol göstermektedirler. Yönlendirmenin gerçekleştirilmesinin bir parçası da talebin sürekliliğini sağlamakla mümkün olmaktadır. Dolayısıyla talebi sürekli kılan satış eyleminin gerçekleştirilmesinin ele alınması gereklidir. Firmanın satıştan beklentilerinin gerçekleştirilmesi için satışın tanımlanması, satışçının görevleri, satışçılardan taşıması beklenen nitelikler, satış sürecinin aşamaları, satışta planlama ve kontrol amacı ve aracı ile yapılan çalışmalar incelenmektedir. Konu, tüketiciler açısından ele alındığında, tüketici davranışlarının ve tüketici kabul sürecinin incelenmesi, yönlendirmeye bir diğer açıdan bakış kazandırmaktadır. Talebe hizmet etmek de tüketici açısından yönlendirmede önemli rol oynamaktadır. Özellikle tüketicinin korunması, bunun amaç ve araçları, tüketicinin bilinçlendirilmesi ve bunun için Avrupa Topluluğu'nda yapılan çalışmalar, bu konuyu gündeme getirmektedir.