Özet:
Kişisel bilgisayarların satın alınmasını etkileyen faktörler konusunda seçilen tez dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde bilgisayarlar yerli ve yabancı olarak ayrılarak markalardan örnekler verilmektedir. Yerli ve yabancı bilgisayar firmalarının performansı incelenerek karşılaştırmalar yapılmıştır. İkinci bölüm, "bilgisayar sektöründe ev pazarı"ndan oluşmaktadır. İkinci bölümün ilk bölümünü tüketicilerin satın alma davranışını etkileyen etkenler oluşturmaktadır. Bu etkenler de kişisel etkenler, ekonomik etkenler, psikolojik etkenler ve sosyolojik etkenler olmak üzere dört ana bölümden oluşmaktadır. Kişisel etkenler, cinsiyet, yaş, aile durumu, meslek, öğrenim durumu ve geliri içermektedir. Ekonomik etkenler, enflasyonun tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki etkileri içermektedir. Psikolojik etkenler, öğrenme, güdülenme, kişilik, algılama, tutum ve inançları içermektedir. Sosyolojik etkenler, kültür, alt kültür, sosyal sınıflar, küçük sosyal grupları içermektedir. Bu dört etkenin tüketicinin satın alma davranışına olan etkileri incelenerek bilgisayar tüketicisinin karşılaşabileceği durumlar tartışılmıştır. Bu bölümde tüketici satın alma davranış modelleri de, rutin (otomatik), sınırlı sorun çözme (sınırlı karar alma) ve kapsamlı düşünerek karar verme olmak üzere üç bölümde incelenmiştir. İkinci bölümün son bölümünde tüketici satın alma karar süreci beş farklı bölümde değerlendirilmiştir ve bilgisayar satın aldıktan sonraki tüketici davranışına yer verilmiştir. Üçüncü bölüm, "bilgisayar satın alma kararında başvurulan başlıca kaynaklar"dan oluşmaktadır. En çok başvurulan kaynaklar, bilgisayar firmaları, bilgisayar firmalarının tanıtım ve reklam faaliyetleri, fuarlar ve bilgisayar dergileridir. Bilgisayar tüketicilerinin bilinçli ve doğru tercih yapabilmesi açısından başvuru kaynaklan önemli bir yere sahiptir. Başvuru kaynaklarından yeterince faydalanan tüketici doğru bilgisayar seçimi yapabilmekte ve satın alma sonrası pişmanlığı daha az yaşamaktadır. Dördüncü bölüm, tüketicilerin kişisel bilgisayarlarım satın alma faktörlerini ortaya koyan araştırmadan oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler ile ikinci bölümde incelenen satın alma davranışı etkileyen faktörler arasındaki bağlantı ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda bilgisayar tüketicisinin demografik özellikleri belirlenip, satın alma faktörleri belirlenmeye çalışılmıştır.