Abstract:
İnsan Kaynakları yönetimi kavramı ile ilgili genel tanımları vererek başlayan çalışmamız İnsan Kaynakları Yönetiminin bir örgüte sağladığı yararları ve amaçları açıklanmıştır. Önce "İnsan" felsfesiyle hareket eden İnsan Kaynaklan Yönetimi'nin amaçlarını kısaca çalışanların motivasyonunu yükselterek, onlardan en etkin ve en verimli biçimde rekabet ortamında yaşayan organizasyonların devamlılığını sağlamak için faydalanabilmek olarak açıklanabilir. İnsanların da bir kaynak olarak kullanılmasını vurgulayan İnsan Kaynakları Yönetimi bu kaynağın etkin ve verimli kullanılmasının organizasyonlar için önemli olduğunu belirtmektedir. İnsan denen canlı varlık karşılıklı ilişkilere göre tepki veren bir canlıdır. İnsan ilişkileri ön planda tutulan bir işletmede verimin de arttığı gözlenmektedir. İş görenin ihtiyaçlarının ve beklentilerinin tatmini sağlandığı sürece işletmeye faydalı olabilmektedir İnsanları makine yerine koyarak çalıştırma, onların şahsi problemlerinle, ihtiyaçlarınla ilgilenmeme ve haksız ücretleme gibi davranışlarla karşı karşıya kalan işçilerin performanslarını düşerek işletmenin üretim faaliyetlerini de negatif yönde etkilediği gözlemlenmiştir. İnsan Kaynakları Yönetimi işletmelerdeki işlerin tüm özellik ve ayrıntılarını belirlemeye yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Bu süreç içerisinde işleri kişiler için daha motive edici hale getirmek için uğraş verirler. Kendi bölümlerinin görev sınırlan kapsamında bulunan İş gören Bulma ve Seçme, İş görenin Eğitimi ve Gelişimi, İş Analizi, İş Tanımı, Ücretleme, Kariyer Planlama, Motivasyon gibi faaliyetleri planlama süreci içinde yürütmektedirler. Bütün bu görevleri yerine getirmekle yükümlü olan İnsan Kaynaklan Yönetimi beşeri ilişkileri daima ön planda tutmayı hedeflemiştir. Organizasyonlarda önem derecesine göre İnsan Kaynakları bölümüne hemen hemen eş olan diğer bir bölüm Halkla İlişkiler bölümüdür. Bu çalışma İnsan Kaynakları ve Halkla İlişkiler bölümlerinin görev sınırlarının karşılaştırılması amacıyla hazırlandığı için İnsan Kaynaklan Yönetimi hakkında açıklama yapıldıktan sonra Halkla İlişkiler bölümü ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Halkla ilişkilerin genel hedefi örgütün içinde bulunduğu çevreyi tanımak ve çevreye örgütü tanıtmaktır. Halkla İlişkiler ve Bazı Benzer kavramlar başlığı altında yapılan açıklamalar Halkla İlişkilerin komşu dallarla olan iç içeliğinden ya da eş anlamlı gibi algılanmalarından ortaya çıkan anlam kargaşasını açıklığa kavuşturmak için verilmiştir. Bu kısımda Halkla İlişkilerin diğer kendine yakın kavramlarla benzer ve farklı yönleri açıklanmaya çalışılmıştır. Örgütsel yapı içinde İnsan Kaynakları Yönetimi gibi tepe yönetimine yakın bir yerde yer alan Halkla İlişkiler bölümünün amacı karşı kitleyi etkileyerek örgütün iç ve dış çevresi arasında olumlu ve sürekli iyi ilişkiler geliştirmektir. Bu eylemleri yerine getirirken kendi görev sınırlan kapsamı içine giren Bilgi Toplama, Planlama, Ön Deneme ve Uygulama ve Sonuçların Değerlendirilmesi çalışmalarınla birlikte diğer yerine getirilmesi gerekli olan görevleri de açıklanmıştır. Bu çalışmanın temel çekirdeğini oluşturan üçüncü bölüm anket metodu uygulanarak her iki bölümün görev sırlarının işletmelerdeki uygulamalarını görmeye yönelik yapılan bir Araştırma' dır. Bu bölümde elde ettiğimiz verileri teorik bölüm çalışmasında literatürden çıkardığımız görev sınırlan ile ilgili kavramlarla karşılaştırarak benzer, farklı veya iç içe geçmiş durumda olan İnsan Kaynaklan ve Halkla İlişkiler işlevlerinin görev sınırlarına açıklama getirilmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde İnsan Kaynaklan ve Halkla İlişkiler bölümlerinde iç içe geçmiş olan görevler açıklanıp, bu durumla ilgili bir yorum getirilmeye uğraşılmıştır.