Özet:
Kar amacı güden organizasyonlarda başarıya ulaşmak ancak uygun pazarlama stratejileri geliştirilmesi ile mümkün olabilmektedir. Ticari bankalar özellikle ülkemizde ekonomi açısından çok önemli kuruluşlardır. Müşterilere sunulabilecek ürün ve hizmetlerin de değişip gelişmesiyle bankacılıkta bakış açısı, hedef kitle ve pazarlama stratejileri de değişmektedir. Sözkonusu çalışmamızda son günlerde oldukça önem verilmeye başlanan banka bireysel müşterilerine yapılacak pazarlama faaliyetleri detaylarıyla incelenmiştir. Ayrıca bu faaliyetler sırasında ihtiyaç duyulabilecek verileri toplamaya ve de müşterilerin düşüncelerini ölçmeye yönelik bir de uygulama çalışması yapılmıştır. Bu uygulama çalışmasıyla banka bireysel müşterilerinin banka seçimlerinde ne gibi faktörleri gözönüne aldıktan ortaya çıkarılmıştır. Bu faktörlerin önem seviyeleri ve cevaplayıcılann özelliklerine göre gösterdikleri değişiklikler belirlenmiştir. Anket metodu kullanılarak 200 bireysel banka müşterisi üzerinde yapılan saha araştırması oldukça geniş kapsamlı olmuştur. Cevaplayıcılardan neden banka kullandıkları, hangi bankaları kullandıkları, bankalarda hangi bireysel ürünleri ne sıklıkla kullandıkları yani bireysel bankacılık ürünlerinin müşteriler tarafından ne derece tanındığı, müşterilerin bankalarında hoşlandıkları ve hoşlanmadıkları durumlar konularında bilgiler alınmıştır. Ayrıca cevaplayıcılara ait yaş, gelir durumu, eğitim, medeni durum gibi bilgiler alınarak banka seçimini etkileyen faktörler ile aralarındaki anlamlı ilişkiler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Burada Faktör analizi yapılarak sorular arasmda çapraz tablolar oluşturulmuş ve ardından da Ki-Kare ilgi Testi yapılmıştır. Sonuçlara bakıldığında, banka müşterilerinin bir bankayı seçme sebeplerinin başında beklenti, istek ve de ihtiyaçlarının ne derecede karşılanabildiği ve hizmet kalitesinin ne kadar iyi olduğu gelmektedir. Minimum maliyetlerle bankacılık işlemlerinin mükemmel olarak gerçekleştirilmesi müşterileri etkileyen en önemli unsurlardandır. Bankacılıkta rekabetin aşın derecede artmasıyla birlikte müşteriler için alternatifler oldukça fazladır. Bunun için ürün ve hizmet yapısında, çahşanlannda vs. her bakımdan bankanın kaliteli oluşu müşteri için büyük bir belirleyicidir. Yapılan bu çalışmanın bundan sonra yapılacak bireysel bankacılık pazarlama plan ve stratejilerine katkı sağlayacağı şüphesizdir.