Özet:
ISO 9001 ve Sigorta Sektöründe Uygulanabilirliği ve Alternatif Arayışları başlığını taşıyan bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kalite ve kalite güvencesi kavramı ile bunların hizmet sektörü açısından değerlendirmesi yapıldıktan sonra, kalite standartları ve ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi'nin gelişimi ile ISO 9000'i oluşturan standartların neler olduğu üzerinde durulmuştur. Genel olarak ISO 9000 standartlarının firmalardaki uygulanma adımları ve belgelendirmesi incelendikten sonra, ISO 9000'in en gelişmiş standardı olan ISO 9001 kalite sistem standardı ve kapsadığı alanlar üzerinde durulmuştur. Bu genel çerçevenin ardından ISO 9000 ve TKY arasındaki ilişki irdelenmiş ve ISO 9000'e alternatif olabilecek gelişen yönetim sistemleri üzerinde durulmuştur. Çalışmanın gerçekleştiği sigorta sektörünün bir hizmet sektörü olması nedeniyle, hizmet kavramı ve onun üretim sektörüyle arasındaki benzerlik ve farklılıklara da değinilmiştir. Daha sonra hizmet kalitesi ve kriterleri ile ISO 9000'in hizmet sektöründe uygulanabilmesi için rehber kurallar verilmiştir. Bu bölümde son olarak, sigortanın tanımı yapılmış, sigortacılık faaliyetleri ile ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri arasındaki ilişkiye değinilmiş ve sigorta sektöründe TKY'nin işlevi ve önemi üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, çalışmanın uygulama kısmına yer verilmiştir. Öncelikle uygulama için veri toplamada kullanılan anket çalışmasının yapıldığı Halk Yaşam Sigorta'nın profili ortaya konulmaya çalışılmıştır. Daha sonra ISO 900 T in bu şirkette uygulanması için gösterilen çabalar ve alternatif arayışları üzerinde durulmuş, çalışma için uygulanan anket çalışmasının amacı ve metotları açıklanmıştır. Son olarak da, ankete verilen cevaplar değerlendirilmiştir. Çalışma, sonuç kısmıyla tamamlanmıştır.