Özet:
Mobil ticaret, yakın gelecekte iş yapma modellerini ciddi biçimde değiştirecek bir kavram olarak görülmektedir. Özellikle son yıllarda elektronik iş kavramının gelişim sürecinde olgunlaşmaya başlaması ve elektronik ticarete yönelik birçok uygulamanın başarılı biçimde hayata geçirilmiş olması, teknolojik platformlara olan bakışı oldukça pozitif kılmaktadır. Gerek işletmelerin süreçlerinde gerekse çalışanların iş yapış biçimlerinde her geçen gün biraz daha kendini hissettiren mobilite gereksinimi, mevcut süreçlerin bir kısmının mobil şebekeler üzerinden gerçekleştirilmesine yönelik önemli çabaların ortaya koyulmasına zemin hazırlamaktadır. Bu tezin ilk bölümünde mobil ticarete giden süreç içerisinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişim süreci ve mobil ticarete zemin hazırlayan öncü uygulamalar incelenmektedir. Bu uygulamaların yanı sıra mobil ticaretin etkin kılınmasına yönelik altyapı teknolojileri ve diğer yardımcı unsurlar da bu bölüm içerisinde ele alınmıştır. İkinci bölümde, mobil ticarete yönelik uygulamaların fonksiyonel bir analizi gerçekleştirilmiştir. Bu analiz çerçevesinde günümüzde hayata geçmiş veya yakın gelecekte belli faktörlerin gerçeklenmesi ile birlikte kullanıma girecek uygulamalara değinilmiştir. Üçüncü bölümde, mobil ticaretin, işletmelerin klasik pazarlama yaklaşımları dışında benimsemesi ve uygulaması gereken yaklaşımlar ortaya koyulmuştur. Bu bölümde ayrıca, mobilitenin çok önemli değer kattığı reklamcılık ve konuma bağlı hizmetler ve izinli pazarlama yöntemlerini incelenmiştir. Uygulamaya yönelik dördüncü bölümde, mobil uygulamalar açısından en zengin ve olgunlaşmış pazar olan Japonya pazarı ve bu pazarın lider operatörü NTT DoCoMo'nun stratejileri ve i-mode platformunun özellikleri irdelenerek Türkiye pazarına yönelik bulgular elde edilmeye çalışılmıştır.