Özet:
Günümüzde işletmelerin rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmesi, toplam kalite yönetimi felsefesini rakiplerine göre fark yaratacak şekilde yorumlama ve hayata geçirebilmelerine bağlıdır. Toplam kalite yönetimi felsefesinde, kalitenin yükselmesi ve maliyetlerin azalması hedeflenmektedir. Bu nedenle toplam maliyetlerin önemli bir bölümünü oluşturan kalite maliyetlerinin kesinlikle belirlenmesi, analiz edilmesi ve raporlanması diğer bir deyişle bilgi sisteminin kurulması gerekir. Kalite maliyet bilgileri bir ölçüm aracı olarak çok yaralıdır. Bu bilgiler geliştirme fırsatlarının tanımlanması ve onlara öncelik verilmesi için bir kere değişim yapıldığında değişimin etkisini takip etmek için etkili bir şekilde kullanılabilir. Bu çalışmada etkin bir kalite maliyet sisteminin oluşturulması için yapılması gereken faaliyetler uygulama sırasına göre ele alınmıştır. Bu konuda geniş bir literatür taraması yapılarak dünyadan ve ülkemizden güncel örneklerle konunun önemi vurgulanmıştır. Kalite maliyetlerinin bir versiyonu diyebileceğimiz fakir kalite kavramı da ele alınarak aralarındaki farklar ortaya konmuş, ABB Elektrik A.Ş'de fakir kalite uygulaması gerçekleştirilmiştir. Son bölümde Türkiye'de faaliyet gösteren üretim ve hizmet sektörlerindeki küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelerin kalite maliyetleri konusunda taban verilerini ortaya koyan bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. İnternet üzerinden ankete katılan işletmelere anket sonuçlan bir rapor halinde sunularak işletmelerin toplam kalite çalışmalarına katkıda bulunulması hedeflenmiştir.