Özet:
Çalışmanın amacı, çok uluslu işletmeleri örgüt kültürü açısından incelemek ve çok uluslu işletmelerle ulusal işletmeler arasında örgüt kültürü açısından yaşanabilecek farklılıkları bir uygulamayla açıklamakta. Tez dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde çok uluslu işletmelerin tanımı, türleri, özellikleri, ve tarihi gelişiminden bahsedilmektedir. Ayrıca bu bölümde yine çok uluslu işletmelerin ev sahibi ülkeye giriş yollan, karşılaştıkları fırsatlar ve engeller, çok uluslu olma nedenleri, örgütsel yapılaşma türleri ve son olarak Türkiye'de çok uluslu işletmelerin gelişiminden söz edilmektedir. Çalışmanın ikinci bölümü örgüt kültürü ile ilgilidir. Bu bölümde örgüt kültürünün tanımı,bileşenleri ve özellikleri üzerinde durulduktan sonra örgüt kültürünün belirleyicileri, boyutları ve modelleri açıklanmıştır. Çok uluslu işletmeler ve örgüt kültürü kavramı detaylarıyla incelendikten sonra üçüncü bölümde çok uluslu işletmelerde örgüt kültürü kavramından bahsedilmiştir. Bu bölümde farklı kültürlere sahip ülkelerde faaliyet gösteren işletmelerin örgüt kültürü yapılarını daha iyi açıklamak için kültürel farklılıklarla ilgili teoriler ve sosyo-kültürel bileşenler üzerinde durulmuştur. Çok uluslu işletmelerin sahip olduğu kültür özelliklerini belirttikten sonra Türkiye'de hakim olan Kültür özelliklerine kısaca değinilmiştir. Araştırmanın amacı çok uluslu işletmelerde örgüt kültürünü incelemek, çok uluslu işletmelerle ulusal işletmeler arasında örgüt kültürünü algılayıştaki farklılıkları araştırmaktır. Bunu gerçekleştirmek için veri toplama analizi olarak, güç mesafesi ve yönetim uygulamalarını algılama ve demografik değişkenlerle ilgili sorulardan oluşan anket formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, güç mesafesi ve yönetim uygulamalarını algılamada, çok uluslu işletmeler ile ulusal işletmeler arasında anlamlı bir farlılık olduğu ama bu farklılığın demografik değişkenlere çok fazla bağlı olmadığı ortaya çıkmıştır.