Özet:
Artan rekabet ortamında faaliyet gösteren işletmeler için günümüzde "Rekabet Avantajı" kavramı gittikçe daha fazla önem kazanmakta ve sürdürülebilir rekabet avantajı elde edilebilmesi için farklı stratejiler üzerinde durulmaktadır. işletmelerin basan ile faaliyetlerini sürdürerek, rakiplerine göre rekabet avantajı sağlamaları ve bunun sonucunda da ortalama üstü getiri elde etmeleri ayrıcalıklı ürünler veya hizmetler geliştirerek, müşteriler için değer yaratmalarına bağlı olmaktadır. Bunun için önerilen stratejik yaklaşımlardan biri de tez kapsamında inceleyeceğimiz "Temel Yetkinlikler" kavramıdır. Temel Yetkinlik Yaklaşımını literatüre kazandıran Gary Hamel ve C.K. Prahalad'a göre, bu değerin yaratılabilmesi, işletmelerin kendilerine özgü olan değerli, nadir, taklit edilemez ve ikame edilemez temel yetkinlikler geliştirmelerine dayalıdır. Belirli bir konuda temel yetkinliğe sahip olan işletmeler, uzmanlaştıkları alan olan bu temel yetkinliklerini farklı ürünlere ve hizmetlere, farklı müşteri kesimlerine yayarak, sürdürülebilir bir rekabet avantajı sağlayabilmekte ve hatta stratejik işbirliklerinde bulunabilmektedirler. işletmelerin rekabet avantajı elde edebilmeleri için öğrenen organizasyonlar olarak zaman içinde temel yetkinlik geliştirmeleri ve sahip oldukları bu temel yetkinlikler sonucunda da, faaliyette bulundukları sektörde rakiplerine göre rekabet avantajı sağlayabilecekleri düşünülmektedir. Sürdürülebilir rekabet avantajı yaratılabilmesi için, işletmelerin ilk olarak işletme içi analiz ile kendi kaynak ve yeteneklerini belirleyerek temel yetkinlik geliştirmeleri ve sahip oldukları bu temel yetkinliklerine göre de dış çevredeki fırsatları değerlendirerek stratejilerini belirlemeleri önerilmektedir. Zaman içindeki değişimlere karşı temel yetkinliklerini koruyabilen ve güncelleyebilen işletmeler, rekabet avantajlarım sürdürebilmede rakiplerine karşı daha güçlü bir hale gelebilmektedirler. VII