Özet:
Yüksek lisans tezi olarak hazırlanan bu çalışmanın amacı, Türk KOBİ'lerinin stratejik işbirliği yaklaşımlarım belirlemek, en çok hangi alanlarda stratejik işbirliklerine gittiklerini analiz etmek, Türk KOBİ'leri için stratejik işbirliği oluşturmanın önemini incelemek, elde edilen sonuçlar ve kazançları ortaya koymaktır. Çalışma teori ve uygulama olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın teorik kısmının birinci bölümünde, KOBÎ kavram ve kapsamı açıklanmış, KOBİ'lerin Türkiye ekonomisindeki yer ve önemi belirtilmiş, KOBİ'lerin büyüme ve rekabet yeteneğim geliştirmek açısından işbirliği oluşturmalarının önemi ortaya konulmuştur. Çalışmanın teorik kısmının ikinci kısmım oluşturan KOBİ'lerin büyüme ve rekabet amaçlı stratejik işbirliği alanları ve işbirliği imkânları bölümünde, büyüme ve rekabet yeteneğini geliştirmek açısından işbirliklerinin rolü, stratejik işbirliği kavramı, işbirliği yapılacak ekonomik alanlar ve işbirliklerin temel sorun alanları belirlenmiş, işbirliklerinde güvenin önemi açıklanmış ve işbirliklerinin nasıl yönetilmesi gerektiği ortaya konulmuştur. Çalışmanın uygulama kısmını oluşturan ikinci bölümünde stratejik işbirliği ve/veya joint venture anlaşması olan farklı sektörlerde faaliyet gösteren altı işletme ile görüşülmüştür. Görüşülen firmalardan Akzo Nobel Kemipol A.Ş., Aydın Ortak Girişimciler A.Ş. ve Bemka Emaye Bobin Teli ve Kablo Sanayi A.Ş.'nin joint venture (ortak girişimcilik) anlaşması bulunmaktadır Akzo Nobel Kemipol A.Ş.'nin bunun yanında stratejik işbirliği anlaşması da bulunmaktadır. Aydın Ortak Girişimciler A.Ş. hazırladığı projeler kapsamında stratejik işbirliği anlaşması imzalama aşamasındadır. Datacore Bilgi Sistemleri A.Ş. ve UND Teknoloji Hizmetleri A.Ş.'nin çeşitli firmalar ile stratejik işbirliği ve distribütörlük anlaşmaları bulunmaktadır. Tubaş Tekstil Ürünleri Boyama Sanayi ve Tic A.Ş.'nin Puma ile lisans anlaşması bulunmaktadır. Anahtar kelimeler: KOBİ, işbirliği, büyüme, rekabet, uluslararası, stratejik işbirliği, joint venture, ortak girişim.