Özet:
Günümüz organizasyonlarında performans değerleme sistemleri hem yöneticiler hem de çalışanlar açısından büyük bir önem taşımaktadır. Değerleme sonuçlarının çalışanlar ile ilgili kararlara yansıtılması hem alınan kararlarda adaleti sağlarken, hem de çalışanların motivasyonlarının artmasını sağlamaktadır. Performans değerleme sistemi insanı baz alan karşılıklı iletişime dayalı bir sistemdir. Bu nedenle de değerleme çalışmalarının başarısı, performans değerleme süreci ile performans değerleme sonuçlarının kullanıldığı alanlara karşı çalışan tutumlarından etkilenmektedir.Bu araştırmada performans değerleme sonuçlarının kullanıldığı alanlara karşı çalışan tutumları belirlenmeye çalışılmaktadır. Araştırmamızın ilk bölümünde performans değerleme sisteminin tanımı, amacı, gerekleri, gelişimi ve sürecinden bahsedilmektedir.kinci bölümde, performans değerleme çalışmalarında kullanılabilecek yöntemlerden ve değerleme sonuçlarının kullanıldığı alanlardan bahsedilmektedir. Üçüncü bölümde ise günümüz organizasyonlarının uygulamakta oldukları performans değerleme sistemleri örnek olarak verilmektedir. Son bölümü ise, araştırmamızın uygulama kısmı oluşturmaktadır. Bu bölümde performans değerleme sonuçlarının kullanıldığı alanlara karşı çalışan tutumları belirlenmeye çalışılmaktadır. Araştırmamız çok uluslu bir işletmede faaliyet gösteren 124 beyaz yakalı çalışan üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla 5'li likert skalası kullanılan ve iki bölümden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Araştırmamıza göre çalışanların tutumları sahip oldukları iş unvanlarına ve görev yaptıkları bölümlerine göre farklılık göstermektedir. Performans değerleme sisteminde kullanılan kriterler ve bu kriterlere verilen değer de çalışanların tutumlarında etkili olmaktadır. Ayrıca organizasyonda uygulanan kariyer, ücretlendirme, eğitim v.b. sistemlerin belirli bir standarda göre uygulanıp uygulanmaması da çalışan tutumlarında etkili olmaktadır. Çalışmamızın sonucuna göre, performans değerleme sonuçlarının eğitim, kariyer, ücretlendirme, iş rotasyonu, stratejik planlama ve işten çıkartma gibi faaliyetlerde veri kaynağı olarak kullanılmasına karşı çalışanlar olumlu bir tutum geliştirmektedir.