dc.description.abstract |
Modernleşme süreci ve bilgi teknolojilerindeki değişme ve gelişmeler, pazar dinamikleri ve firmaların üretim stratejilerini oldukça yakından etkilemektedir. Müşteri kavramının üretim sisteminin odak noktasına oturmasıyla birlikte, müşteri ihtiyaç ve isteklerinin ürün ve / veya hizmeti şekillendirmesi, beraberinde pazar ve üretim yapıların birbirlerine uyumlaştırılması sürecini getirmiştir. Firmalar, rekabet ve belirsizliğin hakim olduğu piyasa koşullarında ya kitlesel üretim yaparak "maliyet" kalemini esas alacaktır ve"standart" ürün üretecektir. Veyahut, "farklılaşma" fikrini benimseyip, daima yenilik ve teknoloji peşinde koşarak "gider" unsurunu arka plana itecektir. Her iki strateji de takip ettikleri amaç doğrultusunda, farklı bir üretim sistemi kurgulamak durumunda kalacaktır. Bu çalışma kapsamında, pazar ve üretim stratejilerinin entegrasyon süreci incelenmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde pazar, ürün ve üretim stratejileri hakkında teorik bilgiler verilmiş ve entegrasyon süreci teknoloji, standardizasyon, fiyat, kalite, tasarım gibi özelliklerin yanı sıra, maliyet, esneklik, organizasyon yapısı, lojistik ve personel geliştirme gibi çeşitli kriterlerin kapsamında değerlendirilmiştir. Uygulama bölümünde, bilişim sektöründe faaliyet gösteren Meteksan Bilişim Grubu ile Maliye bakanlığı arasındaki müşteri- tedarikçi ilişkileri açıklanmıştır. Maliye Bakanlığı müşteri, Meteksan ise üretici konumunda kabul edilmiş ve say2000i projesi yardımıyla "müşteri" odaklı çalışan bir sistem incelenmiştir. Proje, teknolojik mimari, üretim-yazılım-donanım altyapıları ile entegrasyon kabiliyeti açısından değerlendirilmiştir. Sonuç bölümünde ise literatür bilgisi ışığında, projenin başarısı ile üstün ve zayıf yönleri sorgulanmıştır. |
|