Abstract:
İnsanlık tarihiyle baslayan tasarım olgusu 20.yy'a gelindiginde endüstrinin bir parçası olmus ve bilim dalı olarak kabul edilmeye baslanmıstır. Tasarım, endüstri ürünleri tasarımı, çevresel tasarım, tekstil, mimari, mühendislik, iletisim, grafik ve ambalaj, vb.olmak genis bir yelpazeyi kapsar. Günümüzde de artık tasarımın degeriyle birlikte tasarımın yönetilme konuları üzerinde çalısılmaktadır. Tasarımın degeri kültür, politika ve ekonomi gibi farklı alanlarda tartısılıp, degerlendirilmektedir. Bu tez çalışmasında tasarım ekonomik açıdan degerlendirilmektir. Çalısmanın amacı tasarımın ekonomik boyutunu ortaya koyarak mikro ve makro çerçevede degerini belirlemektir. Bunun için öncelikle Dünya'da yapılan çalısmalar incelenmis ve tasarımın ekonomik boyutuyla ilgili olusturulan modeller sunulmustur. Teorik anlamda yapılan çalısmalar pratik uygulamalardan örnekler verilerek desteklenmistir. Dünyada tasarımın ekonomilerdeki degerini fark eden birçok ülkede tasarımı desteklemek ve etkin olarak kullanımını saglamak için resmi tasarım destek programları ile tasarım politikaları uygulanıp,akademik çalısmalar yapılırken Türkiye'de bu konuyla ilgili yok denecek kadar azçalısma vardır. Bunlarda konunun belli kısımları üzerinde kısıtlı derecede durmaktadır.Disiplinler arası çalısma gerektiren bu konuya Türkiye'de iktisatçıların ve kurulusların ilgi göstermemesi tasarımın ekonomik ayagının eksik kalmasına ve tasarımın degerinin yeterince fark edilememesine sebep olmaktadır. Bu tezin amacı bu boslugu doldurmak adına bir adım atarak tasarımın ekonomik boyutunun derlendigi ilk çalısmalardan biri olmak ve Türkiye'de bu konuyla ilgili yapılacak çalısmalara yön göstermektir.