Özet:
Geleneksel reklam alanlarının artan maliyetleri, azalan etkisi ve zapping olgusu ile birlikte, pazarlamacılar hedef kitlelerine mesajlarını iletmek için yeni yaklaşımlar bulma arayışı içinde olmuşlardır. Ürün yerleştirme de bu arayışlar içerisinde, yeni bir yaklaşım olarak karşımıza çıkmaktadır.Başarılı şekilde yapılmış ürün yerleştirme uygulamalarının, marka bilinirliğini arttırmak, marka imajını pekiştirmek ve satış etkinliği açısından olumlu sonuçlar verdiği yapılan araştırmaların çoğunda vurgulanmaktadır. İşletmeler açısından iyi bir şekilde yapılmış ürün yerleştirme uygulamalarının markaları açısından bu olumlu etkilerini görmek, işletmelere geleneksel reklam ortamlarının dışında da nasıl başka bir etkili yöntemle hedef kitlelerine erişeceklerini ve onları nasıl etkileyeceklerini göstermek bakımından da büyük önem taşımaktadır. Geleneksel reklam alanları ile kıyaslandığında, çok daha az bir bütçeyle, markaların bu olumlu etkileri görmesi ile ürün yerleştirmenin, işletmelerin artık daha sıklıkla tercih edeceği bir yöntem olacağı düşünülmektedir. Bunların yanı sıra, yoğun rekabet ortamı da dikkate alındığında, ürün yerleştirmenin etkinliği üzerine yapılan çalışmaların önemi de artmaktadır.Bu tez çalışmasında, ürün yerleştirme kavramı ve ürün yerleştirmenin etkinliği bağlamında, ürün yerleştirmenin marka bilinirliği ve marka hatırlanabilirliği üzerindeki etkileri konusunda bilgiler verilmiş olup, bu bilgiler çerçevesinde üniversite öğrencileri üzerinde deneysel bir çalışma yapılmıştır. Ürün yerleştirmenin marka bilinirliğine etkisi incelenirken, marka öndeliği kavramı da ele alınmıştır. Bu tez çalışması, bu açıdan değerlendirildiğinde, ürün yerleştirmenin marka öndeliği üzerindeki etkisini inceleyen ender kantitatif araştırmalardan biri olma niteliğini de taşımaktadır.