Özet:
Bu araştırmanın amacı iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin sağlık sektöründe incelenmesidir. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde giriş bölümüne yer verilmiştir. İkinci bölümde iş tatmininin tanımı, önemi, benzer kavramlarla ilişkisi, iş tatminini etkileyen faktörler ve son olarak iş tatmininin sonuçlarına değinilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde örgütsel bağlılığın tanımı, önemine yer verilerek, örgütsel bağlılığı etkileyen bireysel ve örgütsel faktörler ele alınmış ve örgütsel bağlılık sonuçları anlatılmıştır. Konunun teorik altyapısı verildikten sonra dördüncü bölümde konuyla ilgili bir araştırma yapılmıştır. İş tatmini ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki incelemiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda sağlık sektöründe faaliyet gösteren bir devlet hastanesinde, ağız ve diş sağlığı merkezinde ve bir özel hastanede uygulama yapılmıştır. Örneklem grubunu 257 hastane çalışanı oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışanların iş tatminlerini ölçmek için literatürde en çok kullanılan 2 boyutlu Minnesota İş Tatmini ölçeği kullanılmıştır. Örgütsel bağlılığı ölçmede ise Allen ve Meyer’in “Çoklu Örgütsel Bağlılık Modeli” kullanmaya karar verilmiş ve 3 boyutlu bu ölçek kullanılmıştır. Anket sonuçları bilgisayar ortamında SPSS 11.5 istatistiksel programında analiz edilmiştir. Anket sorularının güvenilirliğinin belirlenmesinde Cronbach’s Alpha katsayısından, araştırmaya katılan çalışanların demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde tanımlayıcı istatistiklerinden, çalışanların iş tatmin düzeyleri ve kurumsal bağlılık düzeylerinin belirlenmesinde aritmetik ortalama standart sapma istatistiklerinden, çalışanların kurumsal bağlılık düzeyleri ve iş tatmin düzeylerinin demografik özellikleri arasında ve kurumsal bağlılık ve iş tatmin boyutları arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde Pearson korelasyonu, T Testi, Anova testlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, hastanelerde görev yapan çalışanların iş tatminleri düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönlü ilişkiler saptanmıştır. Çalışanların iş tatminleri düzeyleri arttıkça örgütsel bağlılıklarının da arttığı sonucuna varılmıştır. Sonuçta, analiz sonuçlarına göre yorumlar yapılmış ilişkiyi etkileyen sebeplere değinilmiş ve tavsiyeler de bulunulmuştur.