Özet:
Bu çalışma iş dünyasında önemli bir konu olan çalışanların iş tatmini konusunu ve gıda işletmelerindeki eğitim uygulamalarının çalışanların iş tatmini sağlamasındaki rolünü incelemeyi amaçlamıştır. Buna göre çalışmanın ilk bölümünde eğitimin tanımı ile işletmelerdeki eğitim uygulamaları açıklanmış, ikinci bölümde iş tatmininin önemi, teorileri ve sonuçlarına değinilmiştir. Üçüncü bölümde Türkiye gıda sektörü incelenmiş ve analiz sonuçlarına yer verilmiştir.Çalışmaya İstanbul'da şekerleme sektöründe faaliyet gösteren 2 gıda işletmesinden 126 kişi katılmıştır. Çalışanlara "Kişisel Bilgi Formu", "İş Tatmini Anketi" ve "Eğitim Programı Anketi" uygulanmıştır. İstatistiksel değerlendirmelerde Frekans hesaplamaları, Varimax Yönlendirme metodu, Faktör Analizi, Kolmogorov-Smirnov Z testi, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır.Elde edilen sonuçlar, işletmenin eğitim uygulamaları ile çalışanların işletmeye olan bağlılıkları, iş tatminleri, işletmenin kariyer imkânlarından duydukları memnuniyetleri, yeterlilik düzeyleri hakkındaki değerlendirmeleri ve kurumun sunduğu gelişim imkânları hakkındaki değerlendirmeleri arasındaki ilişkinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Demografik ve mesleki özellikler incelendiğinde, işgörenlerin iş tatmin düzeyi ve işletmenin eğitim uygulamaları hakkındaki değerlendirmelerinin cinsiyet ve medeni durumdan bağımsız olduğu, tecrübeli işgörenlerin kendilerine sunulan kariyer imkânlarına ilişkin genç işgörenlere göre daha olumlu bakış açısına sahip oldukları, hizmet süresi daha fazla olan işgörenlerin kendilerini işlerinde daha yeterli gördükleri, yönetici konumundaki çalışanların işçilere oranla iş tatmininin daha yüksek olduğu ve eğitim düzeyi yüksek işgörenlerin iş tatmininin daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.