Özet:
Farmasötik endüstri, ilâç ve tedavinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi basamaklarında bileşik süreçler, faaliyetler ve organizasyonlar olarak tanımlanabilir.Bugün hızla değişen dünyamızda, farmasötik ürünlerin ve tıbbi malzemenin son kullanıcıya ulaşmasında ve ürünlere katılan değerle farklılaşmasında tedarik velojistik yönetiminin yeni bir rolü vardır. İş dünyasında ve endüstride, artan rekabet ortamı içinde lojistik ve tedarik ziniri çok önemli iki faktör haline gelmiştir. Rekabetküreselleşmiş ve yenilikler firmalar düzeyinden tedarik zincirleri düzeyinetaşınmıştır. Bu nedenle farmasötik sektör oyuncuları lojistikte dış kaynak kullanımıgibi yeni tedarik ve lojistik stratejilerine ihtiyaç duymaktadırlar. Farmasötik firmalar3PL firmalar sayesinde araştırmalarını iyileştirmeye, verimliği geliştirmeye, dünyaçapında ürünler sunmaya ve gelişen pazarda yer almaya konsantre olabilmektedirler.Bunlara ek olarak güvenlik, farmasötik endüstrinin en önemli konularından biridir.Sahtecilik vakası, formülasyonuyla oynanmış, veya dozajı değiştirilmiş ürünlerin tedarik zincirine girmesi çok büyük bir sorundur. Gelişen EPC teknolojisi ile kodlama, izleme ve görüntülemenin kullanıldığı RFID sayesinde, farmasötik dağıtımsektörü, ürünlerin nakliyesinde yeni bir fırsat yaratarak farmasötik lojistik geliştirmektedir. Diğer bir konu ise farmasötik endüstride tersine lojistiktir. Tersinelojistik kavramı ile ilâç endüstrisinde geri dönüşüme tabi tutulacak veya iade edilenürünleri içermektedir. Tersine lojistik tüketim noktasından başlangıç noktasına kadargeri dönen ürün ve bilgi akışına ait süreçlerin tasarlanmasıdır.İlâç lojistiği üzerine dünyada olmasına rağmen ülkemizde çok az sayıda kaynak bulunmaktadır. Bu nedenle bu araştırmada ilâç lojistiğine teorik açıdan bakılmaya çalışılmış ve üreticilerin, toptancıların ve lojistik firmaların lojistik aktiviteleri incelenmiştir. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm farmasötiklojistiğin karakteri, koşulları ve farmasötik pazar ve perakende dinamiklerinden bahsetmektedir. İkinci bölüm ise, sektördeki beş farklı firma ile lojistik aktiviteler üzerine görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada ecza depolarının lojistik kavramını satın alma ile bir algıladıkları sonucuna varılmıştır. Sektörde lojistik yenilikleri takip eden üreticiler ve üreticilere hizmet veren lojistik firmalardır.