Abstract:
Gelişen teknolojiyle birlikte bankacılık hizmetlerinin müşterilere sunulduğu kanallar değişmiştir. Başta alternatif dağıtım kanalları olarak adlandırılan internet şubesi, telefon bankacılığı ve ATM gibi teknolojilerin gelişerek klasik banka şubeleriyle birleşmesi sonucu büyük banka şubelerine olan ihtiyaç ortadan kalkmıştır. Artık klasik bir banka şubesinin tüm fonksiyonları çok daha küçük bir alanda gerçekleştirilebilmektedir. Tezde mini şube bankacılığı modeli ile birkaç personelin çalıştığı küçük bir şubede tüm bankacılık hizmetlerinin sunulabilmesi öne sürülmektedir. Mini banka şubeleri ister bağımsız, isterse süpermarket veya kafe gibi başka bir işletmenin içindeki küçük bir alanda kurulabilirler. Süpermarket şubelerinden farklı olarak mini şubeler tüm bankacılık hizmetleri sunulabilmektedir. Tezde dar bir alanda sınırlı sayıda hizmet veren banka hizmet noktalarının nasıl mini şubeye dönüştürülebileceği ve mini şube bankacılığı modelinin nasıl başarıyla uygulanabileceği konularında bilgi verilmektedir. Pazarlamadan eğitime, yönetimden müşteri ilişkilerine kadar bu başarıyı getirecek ana unsurlar ele alınmaktadır. Öne sürülen model iki farklı ülkedeki bankaların üst düzey yöneticileriyle yapılan mülakatlar ile desteklenmiştir. Mülakatlarda elde edilen bulgular bankaların şubelerini küçültme konusunda istekli oldukları yönündedir. Bazı bankalar bu yönde çalışmalarına başlamıştır. Ancak mevcut uygulamalar ile tezde ifade edilen mini şube bankacılığı modeli kıyaslandığında yapılması gereken çok sayıda geliştirmenin olduğu görülmektedir.