Özet:
Günümüz endüstrisinde artan rekabet ile birlikte işletmeler, müşteri kavramına daha fazla önem vermişlerdir. Müşteri istek ve ihtiyaçları firmaların stratejilerini gözden geçirmelerine ve daha fazla müşteri odaklı bir strateji izlemelerine neden olmuştur. Kitlesel bireyselleştirme modeli, farklı istek ve ihtiyaçları olan müşteri gruplarına hem kitlesel üretim hem de bireyselleştirilmiş üretim prensiplerini kullanarak yanıt vermek amacıyla tercih edilen bir strateji olarak günümüz şartlarında önem kazanmıştır. Kitlesel bireyselleştirme, kitlesel üretimden farklı bir şekilde müşterileri tek tip olarak değil her birini ayrı ayrı memnun etmeyi kendine prensip edinen bir model olarak karşımıza çıkmaktadır. Maliyetleri minimum seviyede tutmak üzere tasarlanmış olan üretim sistemleri bu çerçevede yeniden düzenlenmektedir. Maliyetleri kitlesel üretimden daha fazla gibi gözükse de üretimde modüler sistemlerin kullanılmasıyla maliyet faktörü minimize edilmeye çalışılmaktadır. Modüler sistemler, her müşteri grubu için tekrar düzenlenebilen ve üretim kısmının hızlı bir şekilde gerçekleştirilebilmesini sağlayan yapılar olduğundan, farklı istek ve ihtiyaçlara kısa zamanda yanıt verebilmek kolay hale gelmektedir. Bu çalışmada kitlesel bireyselleştirme modelinin türleri, temel özellikleri, avantaj ve dezavantajları ve başarılı bir kitlesel bireyselleştirme uygulaması hakkında faydalı bilgiler vermek amaçlanmıştır. Bu modelin ülkemizdeki algılanma biçimi ve müşterilerin kitlesel bireyselleştirmeye bakış açılarının belirlenmesi amacıyla ülkemizde gömlek sektöründe faaliyet gösteren İstanbul'da Kanyon, Akmerkez ve Metrocity gibi alışveriş merkezlerinde mağazaları bulunan Milimetric gömlek firmasının müşterilerine bir anket çalışması yapılmıştır.